Téma: Xray M18
Tak ted kdyz uz je po vecernicku zacneme resit vazna temata, kdyz bysmte vzali v uvahu podvozek M18 tak kterou upravu nebo tuning byste doporucili? resp. co ma smysl a co ne?
Nejste přihlášen. Přihlaste se, nebo se zaregistrujte.
Chcete-li přispívat, musíte se přihlásit nebo projít procesem registrace.
Tak ted kdyz uz je po vecernicku zacneme resit vazna temata, kdyz bysmte vzali v uvahu podvozek M18 tak kterou upravu nebo tuning byste doporucili? resp. co ma smysl a co ne?
Chladič motora a disky HPI.
napr.motor,difereky,ulikove sasko,servo baterie 6clanek,a regl.
jako to mam ja a je to OK
Ano a potom si na cene DTM 1:10 v prevedení Stock. Tym sa stratí práve čaro tejto kategórie ktorá je myslená ako lacná kategoria pre začiatočníkov a relax pojazdenie.
Tak ted kdyz uz je po vecernicku zacneme resit vazna temata, kdyz bysmte vzali v uvahu podvozek M18 tak kterou upravu nebo tuning byste doporucili? resp. co ma smysl a co ne?
Mlady Mikus ma uhlikove plato kvuli tuhosti (klidne bych to udelal laminatove a trochu jinak), udelany chladic na motor, unasece na nase disky + ty disky, zbytek tusim (na 90%) origo ze stavebnice, servo HS-81, regl tusim SX3R a vyhral s tim v Prostejove na MCR
Tak ted kdyz uz je po vecernicku zacneme resit vazna temata, kdyz bysmte vzali v uvahu podvozek M18 tak kterou upravu nebo tuning byste doporucili? resp. co ma smysl a co ne?
Nez bych doporucil cokoliv, tak bych se zeptal jeste ja: co s tim podvozkem chces delat, jakou kategorii jezdit a podobne... neco jineho bych ti doporucil pro stock a neco jineho bych ti doporucil pro "modified". Jake pneu chces obouvat? Tam bude take trosku rozdil ....
Takze tak :-)
no koberec, trat primo uzpusobena pro 18, 180 motory urcite ...
no koberec, trat primo uzpusobena pro 18, 180 motory urcite ...
pak bych koupil:
-nastavitelnou tycky zadni sbihavost
-nastavitelnou tyc pro sbihavost prednich kol
-odlehcenou tyc kardanu 1,6 g. Stavebnicova ma 10g ( pokud neni stanoven povinny tuning xray)
-uhlikove spodni plato ( z jedineho duvodu... platove ma kolem 110 g, uhlikove ma polovinu, orientacne)
nic jineho bych nekoupil..
vse bych smeroval do co nejlehciho auta a nejlehcich rotacnich casti, ostatni tuning je na nic.
pisu to pro motor 180 :-)
-nastavitelnou tyc pro sbihavost prednich kol
ja mel zato, ze tohle jde nastavovat uz v zakladu...
-nastavitelnou tyc pro sbihavost prednich kol
ja mel zato, ze tohle jde nastavovat uz v zakladu...
asi jak kdo, ja mel v krabici pevnou tyc - byla to ta prvni varka stavebnic... mozna v rev.1.
Ve stavebnici jsou pevné spojovačky, a zadní sbíhavost je moc velká. Dají se koupit i zadní pevné spojovačky se sbíhavostí 2.5°, když se nechceš mučit se šroubovatelnýma. Menší zadní sbíhavostí se auto zrychlí a uklidní při jízdě rovně. Ještě bych doporučil přední horní ranena s 6°záklonem kamenů. Ve stavebnici je 12° záklon. Menší záklon kamenů = lepší zatáčení.
Podělím se s vlastními zkušenostmi tuningu základního podvozku připraveného pro tratě určené výhradně pro "18". (Ježdění s "18" na trati pro "10" vyžaduje odlišný tuning!)
Nutnost:
1. nahradit pevné spojovačky za nastavitelné
2. vyměnit kompozitový držák motoru za držák z lehkých slitin
3. nahradit horní plastovou zpěru za vhodně tvarovanou kompozitovou (nebo kupretixtovou) desku
4. vyměnit disky kol za nové - vyrobené z houževnatějšího plastu (dodávky od letošního roku) nebo alespoň použít od HPI
5. osadit servo systémem servo-saver
a dále dle stavu financí:
1. výměna kompozitové spodní desky za uhlíkovou
2. výměna předních ramen s menším záklonem čepu řízení
3. výměna diferenciálů za kuličkové
4. výměna kompozitových kardanů za kardany z lehké slitiny
a další "vychytávky", které unese naše peněženka
A jedno avízo na závěr. Ve spolupráci s fy ALS Racing jsou v současné době rozpracovány desky pro rozvor 140 mm. Tím bude dána možnost více přizpůsobit podvozek pro náročné technické (zatáčkovité) tratě.
A jedno avízo na závěr. Ve spolupráci s fy ALS Racing jsou v současné době rozpracovány desky pro rozvor 140 mm. Tím bude dána možnost více přizpůsobit podvozek pro náročné technické (zatáčkovité) tratě.
Dosť dobre nechápem potrebu zmenšiť rozvor na 140mm. Jazdím na náročných technických tratiach a so zatáčaním som zatiaľ problém nemal (a to jazdím so záklonom čapov riadenia 12st. a bezdušove pneu). Aj keď som prechádzal net tak som narazil na prestavbu M18 na rozvor 140mm len veeeeľmi výnimočne. Podľa mňa zbytočná investícia. :?
Dosť dobre nechápem potrebu zmenšiť rozvor na 140mm.
Palo, jelikož jsem měl tu možnost před 2 roky náročně testovat podvozek HPI, který měl možnost měnit rozvor ze 150 mm na 140 mm a naopak, tak z těchto testů mi vyplynulo, že mne osobně vyhovuje na tratích, kde jedna zatáčka střídá druhou a nejdelší rovinka je okolo 5 m rozvor 140 mm. Jinak to nebyl jen můj subjektivní pocit, ale taky pocit trénujících kolegů. A pro můj pocit se mi ta investice vyplatí, jelikož je to v celkovém součtu velice zanedbatelná položka. Je jasné, že bych rozvor 140 mm nepoužil na trati postavené pro "10".
A nutno dodat, že bych rozvor 140 mm nepoužil ani na trati pro "18" široké 2 m a více. Já pro "18" preferuji dráhu širokou 1,5 m a na nejdelší rovince teprve do 2 m. Po té si uvědom, že výše uvedená technická trať bude mít "vracečku" širokou 3 m a na takto široké trati, kde ještě bude střídat jedna zatáčka druhou už může mít zkrácení rozvoru o 10 mm pro někoho svoje opodstatnění. Vrať se vzpomínkami k "12", k slalomové a okruhové trati. Určitě jsi měl pro slalom model s menším rozvorem, než pro okruh. Experimenty, experimenty a experimenty a po té subjektivní pocity. A vo tom to je! Každý z nás je jiný. Mne např. nevyhovuje nastavení auta někoho jiného. Já technikou, pokud to jde, musím eliminovat moje tvrdé ruce.
Obecně se staví šířka trati pro "10" 2,5 - 3 m. Při jízdě 10 modelů je tedy teoretický koridor 25 - 30 cm pro jeden model. Pokud uvedený model aplikuješ na "18", tak Ti vyjde šířka trati pro "18" 1,4 - 1,7 m což odpovídá teoretickému koridoru 14 - 17 cm (šířka "18" je do 11 cm).
No, kolik máte šířku trati v Bánské Bystrici, kde jezdíš? Nebo jinak, jaký máte největší poloměr v nejprudší zatáčce?
No, kolik máte šířku trati v Bánské Bystrici, kde jezdíš? Nebo jinak, jaký máte největší poloměr v nejprudší zatáčce?
Tak šírku trate som nemeral , ale možeš sa pozrieť tu http://www.rcchampions.sk/index.php?option=com_content&task=view&id=76&Itemid=41
Myslím, že sa z obrázkov dá spraviť objektívny názor na trať. Tak extrémne trate (najdlhšia rovinka do 2m) sa na súťažné jazdenie už ani nehodia. Ak porovnavaš trate 1:10 a 1:18 tak som ešte nevidel trať pre 1:10 s max dĺžkou trate 4m!!!! :?
s max dĺžkou trate 4m!!!! :?
samozrejme nie s dĺzkou trate ale rovinky (preklep)
Tak extrémne trate (najdlhšia rovinka do 2m) sa na súťažné jazdenie už ani nehodia. Ak porovnavaš trate 1:10 a 1:18 tak som ešte nevidel trať pre 1:10 s max dĺžkou trate 4m!!!! :?
Palo, použil jsi asi špatný překlad do slovenštiny mojí věty, cituji : " ... dráhu širokou 1,5 m a na nejdelší rovince teprve do 2 m. ". Já jsem v mojich výše uvedených příspěvcích nenapsal ani jeden údaj o délce rovinky, ale vždy jsem uváděl údaj šířky tratě! a to jsem to před chvílí opětovně kontroloval, že to tak je. Asi jsem měl napsat : " ... dráhu širokou 1,5 m a na nejdelší rovince šířku dráhy teprve do 2 m." Sorry, příště.
Až budu mít desky pro rozvor 140 mm určené pro XRAY M18 pořádně vyzkoušené na všech površích, půjčím Ti je na testy (horizont 2 - 3 měsíců). Nabídka platí i ostatním. Stačí se ozvat do soukromé pošty.
Nebo si to koupit v HK za 100 USD i s poštovnym
http://www.rcmart.com/catalog/product_info.php?cPath=144_507_546&products_id=10957
Nebo si to koupit v HK za 100 USD i s poštovnym
Chtěl jsi tímto říci: experiment za všechny prachy? Sranda, ignoruj to. Dík.
....Obecně se staví šířka trati .......
Obecně, alespoň se domnívám, se staví trať podle možnosti - prostor, peníze. Koukni se na "běžné" zahraniční tratě /ne ty indoor/ a zjistíš, že tvé přesné propočty z 1/10 na 1/18 dostanou řádně na p.....
Doufám, že nechceš jezdit závody kategorie 1/18 doma v kuchyni. Protože, a to se na mě nezlob, z tvých návrhů na rozměry tratě to nějak vyplývá. Jen tak mimochodem - v BB jsem sice jel jen jednou, ale byla to ta NEJ trat na které jsem kdy jel. Jen Škoda, že je to z mého rodného města Kladna tak daleko. :cry:
BTW: MiKi, you have VERY NICE "THE MY CHAMPION CAR" Asi chápeš co myslím.
Ještě doplním diskuzi o té šířce a délce trati. Jezdíme tzv scale models 1/18. Proč se tedy nepřepočítává trať z velikosti 1/1?! Proč? Protože je to nesmysl. A tak je to i s přepočítáváním z 1/10 na 1/18. Prostě si musíme uvědomit, že některá trat je taková a jiná je .... no prostě jiná. A jezdit pořád jen na pidi tratích nebo jen na "plnejplyn-troškuuberu-plnejplyn" by nás taky pořád nebavilo. Ty naše diskuze o tratích nahradily diskuzi o omezeních aut v té naší kategorii. A zdá se mě, že dopadne úplně stejně. Nesmyslně prosazovat COKOLI v té naší pidi kategorii ......??? :?: Buďme rádi, že si můžeme zajezdit a zároveň pořádně vyblbnout.
Tak konečne niekto presne vystihol podstatu kategorie 1:18. Plne súhlasím so Supsikom.
... a zjistíš, že tvé přesné propočty z 1/10 na 1/18 dostanou řádně na p.....
Souhlas s tím, že trať se staví dle prostorových možností pořadatele. Výše uvedeným jsem nechtěl v žádným případě pořadatele omezovat. Bohužel, ale "juknutím" na publikované tratě pro "10" vychází značné procento uvedené šíře (2,5 - 3,5 m). Teoretický přepočet pro šíři tratě "18" jsem uvedl jen pro porovnání, nikoli pro fixní používání. Tento údaj je důležitý pro tréning jízdy, teda pokud někdo trénuje.
Jinak skupina 5 bláznů okolo mne jezdí sobě pro radost v prostorách školní třídy a opravdu se na trati o šířce 1,5 m neomezujeme a prostoru na předjíždění habaděj.
Tím nechci říci, aby byla stanovena tato šíře fixě na závodech. Tam ať to je jak to je. A sám dobře víš, že i kdybych udělal šíři dráhy 5 m, tak se najde dost borců, kteří budou mlátit mantinely zprava, zleva. A tedy větší šíře trati je pro předjíždění těchto borců žádoucí, abys eliminoval pravděpodobnost svého "sestřelení".
Jinak mimochodem šíře trati dle snímků z BB vychází 2 m a výše což nedává na p.... mé teorii.
A dále problém stavby trati by měl být řešen někde jinde, tak "HOWK".
A definitivně naposled k trati. Taky můj naprostý souhlas se "Supíkem". A to moje ztotožnění s ním, a názorově stejných, nevyvrací to, co jsem uvedl před tím. Jenom je to asi nějaké jiné pochopení toku mojich myšlenek. Nevadí. Poučím se. Vo tom to je.
A teď se zase vraťme k podvozku XRAY M18.
Dotaz k tuningu:
1. Jaké máte zkušenosti s alu kardanama?
2. Jezdil někdo s osazeným předním seřiditelným diferenciálem i na zadní nápravě? Zkoušel to někdo jako já? Pokud ano, podělte se, prosím o zkušenosti.
3. Pokud máte kuličkový diferák, jakým způsobem nejrychleji seřizujete (měníte) jeho svornost?
Sorry, ne "Supíkem", ale "supsikem".
Chcete-li přispívat, musíte se přihlásit nebo projít procesem registrace.