26

Re: Jak dál?

Múdre hlavy vymysleli, že keďže kat. 1:18 sa nejazdí v rámci EFRA a teda sa nedá postúpiť na ME, tak nie su potrebne MSR v tejto kategórii. Myslím, že to ani netreba viacej komentovať....

neda se nic delat, diky

27

Re: Jak dál?

Souhlas, na minulych zavodech jsem si na nasi male trati fantasticky (aspon z meho pohledu) zazavodil s Tomasem Knoppem, jeli jsme sice 300ky, ale oba na 5 clanku, poprve jsem dopredu mohl pouzit i "45ky", opotrebeni gum po celem dni nula nula nic, zabava maximalni.

i z meho pohledu wink

28

Re: Jak dál?

Podle mého názoru se tato kategorie pomalu ale jistě žene někam, kam se postupně ubíraly 10tiny. Střídavé motory 3.4 4.5 závotu. Přemotorované monstrum... jsem to jezdil, vím co to je. A jak to leze do financí.

Kategorie 1/18 byla vždy levnou alternativou. Předepsáno bylo motor 300, 6 článků, popřípadě motor 180 a 5 článků. Leč mnoho pořadatelů to nechalo bez omezení, jen napětí uzamčeli na 7,4 V. A začaly se používat střídavé motory a LiPolky a už to zrychluje a pro mnoho lidí také nápor na peněženku... A je to jak v 1/10...

Osobně si myslím, že dát do 18tiny stříďák o 8000 ot a lipo 7,4V tak se jedná o neřiditelnou potvůrku... A narozdíl od 300ky či 370ky si to lidi nebudou moci mnohdy dovolit. A zase jak u 1/10: větší rychlost, větší spotřeba mechů, větší možnost poškození dílů atd. A je to tady: kdo má peníze vyhrává...

Osobně nyní testuji v 18tině PRO lipo. Mám motor 300 a 370... Převod 42/18. Na asfaltu jsem s 370kou o cca 1 sec rychlejší než s 300kou. Ale i na lipo příjemné svezení. A to jsem nejel mechy... Ale ta rachlost vyšší by mi asi nevyhovovala. Navíc stříďák nemá senzor jak v 1/10 a tak jízda s ním není tak plynulá jako s plechovkou.

Díky uvolněným pravidlům jsem šel do LIPO baterií. Ale zůstávám u klasické plechovky a ani nemíním kupovat nějakou Trinity potvoru se 14ti závotovou kotvou smile

29

Re: Jak dál?

Dle mého názoru dávat střídavý motor do 1/18 a lipo baterie je zbytečnost. Vždyť plechovka 300 stojí cca 200 kč.


Stridavy motor s regulatorem vyjde na 100$. Pri provozu na 4 clanky je stejne rychly nebo nepatrne rychlejsi nez 300vka na 6 clanku. Motor ma zivotnost omezenou jen lozisky/magnety (pokud jej clovek sam neznici..). Takze cena neni argument, rychlost si clovek nastavi poctem clanku jak potrebuje.
Pokud dnes nekdo porizuje motor/regulator do 1:18, ma docela tezke rozhodovani. Bud sklopi usi a poridi si stejnosmerny regulator a motor protoze to jezdi vsichni, nebo si za stejnou cenu (porovnam-li stejne kvalitni dily) poridi stridavy regl/motor, protoze je jednodussi na udrzbu a vykonnejsi.

Jsem to viděl na tom závodě na asfaltu: měli 2WD, lipo, motor 6500 ot. A jelikož to byla 2WD, tak museli velmi opatrně ze zatáček a vyjížděli delší oblouky než já... Proto jsem na ně celkem měl. Jasně 2WD je něco jiného na řízení jiná než 4WD. Ale jde o tu rychlost. Ten model je stavěn na určitou rychlost... To je můj názor. A tak jsem pro omezení motorem a napětím článků.


Tehdy tam Lukas Diblik ladil nove auto (btw ten motor byl 5400 wink), poprve jel zavody s novym zadnim zavesenim, se kterym bychom chteli jet v zime, takze se jeho jizda neda brat jako berna mince (ne)vhodnosti stridaku, lipolek nebo dvoukolek.

Co se pravidel tyka, verim ze se musi kategorie rozdelit - pro desitkove serialy/trate na 300vka + 6cl. a open, pro micro serialy/trate (treba ono Brezi) 180 + 5cl. a open.

I kdyz ony i ty stock kategorie umi byt o penezich, jen ve 1:18 to zatim neni tak markantni. Vybirane/pushovane baterky existuji, nabijet se daji ruzne a vybrat z 10ti 300vek tu nejlepsi taky neni problem... U stridaku a li-pol (potazmo u vsech Open komponent) toto odpada, vykonu mas kolik chces a je jen na tobe jestli jej uridis. Jinymi slovy - pokud chce nekdo jezdit na vysoke urovni, musi investovat bez ohledu na kategorii.

30

Re: Jak dál?

Jinymi slovy - pokud chce nekdo jezdit na vysoke urovni, musi investovat bez ohledu na kategorii.

Začnu od konce...asi máš pravdu že bez investic to nejde. Nejde to v žádné autíčkářské kategorii. Je ale otázka kam to má dojít a jaké investice jsou rozumné či únosné a o čem budou následné provozní náklady. Pak je to také o tom co si kdo může dovolit a jsme tam kde desítky, že i kdybys měl pozlacený ruce tak od určitého momentu už techniku a investice do ní nepřekecáš. :cry:  To ale podle mého pravděpodobně vede nakonec k úbytku jezdců.



Stridavy motor s regulatorem vyjde na 100$. Pri provozu na 4 clanky je stejne rychly nebo nepatrne rychlejsi nez 300vka na 6 clanku. Motor ma zivotnost omezenou jen lozisky/magnety (pokud jej clovek sam neznici..). Takze cena neni argument, rychlost si clovek nastavi poctem clanku jak potrebuje.

S tímhle bych asi mohl vcelku bez vážných výhrad souhlasit, káždý má možnost volby a pokud je rozumný dá se střídavý pohon řešit. Ceny jsou dnes již také celkem příznivé. Na druhou stranu jakmile je v závodě jeden takový pohon a trať umožní jezdci jej dobře využít, tak vesměs ostatní nemají šanci. Třeba u 2WD možná ani nebude potíž s životností komponentů jako je tomu u celoplastové čtyřkolky. Chtěl bych ale vidět rodiče, kteří hned na začátek pořídí dítěti set se stříďákem. Jenže pokud zkusí závody tak většinou zjistí že nestíhají...
Celkově vzato se ale závody osmnáctin stávají doménou relativně úzké skupiny lidí což asi není ideální stav.


Co se pravidel tyka, verim, ze se musi kategorie rozdelit - pro desitkove serialy/trate na 300vka + 6cl. a open, pro micro serialy/trate (treba ono Brezi) 180 + 5cl. a open.

To by asi byla cesta, ale při počtu lidí co se momentálně na závodech osmnáctin sejdou se do těhlech kroků nejspíš moc pořadatelů nepohrne.
Mně osobně je celkem jasné, že to naprosté uvolnění a otevření byla snaha pořadatelů přilákat co nejvíce účastníků. Vlastně jen vyslyšeli původní názory jezdců.  Jenže nakonec se to asi otočilo proti všem, jezdcům i pořadatelům. 8O

31

Re: Jak dál?

Dle mého názoru dávat střídavý motor do 1/18 a lipo baterie je zbytečnost. Vždyť plechovka 300 stojí cca 200 kč....

Celkem nesouhlasím s názorem, že provoz se stříďáky je drahý. Za cenu stávajícího stejnosměrného regulátoru jsem koupil sadu: střídavý motor + regulátor. Spojil jsem to se čtyřčlánkem a je to naprostý ekvivalent motoru 300 + 5 článků. Používám méně baterek, o motor se nestarám. Model je o poznání lehčí, takže i při nárazu-kolizi  toho méně zničím. Kde jsou ty vícenáklady ?

*************************** A modely se ničí proto, že lidi nevhodně zvolí komponenty. Pokud mi jde z baterek 7,4 V, tak nemohu použít motor co má 8000ot/volt. To pak neuřídí nikdo. To je blbost uživatele, a né vada stříďáku.

Zkouším tyto motory teprve pár měsíců, takže toho moc nevím o jejich životnosti a jiných problémech. Ale rozhodně odmítám názory typu viděl jsem to na videu a je to nepoužitelný. Stejná hloupost je, že stříďáky nepatří do dvoukolek. Podívejte se jak dopadly letní závody na Moravě. A to bylo na asfaltu !

//promazano viz prispevek nize. W

32

Re: Jak dál?

Celkem nesouhlasím s názorem, že provoz se .......

Já osobně si troufnu tvrdit že ten provoz může být efektivní, je to ale o přístupu lidí a jejich hlavě a v tom je kapku problém. Jeden příklad za vše... dostal se mi do ruky offroad 1/18 se stříďákem 8kV a napájením na tři!!! lipolky. Nějak jsem nepochopil k čemu to původnímu majiteli sloužilo, rychlost cca 90km/h a mnoho metrů ktrmelců vzduchem při sebemenším poskoku na nerovnosti terénu, extrémní zátěž všeho. Prostě nesmysl, ale lidé jsou tací jací jsou.... yikes

Proto asi budou muset pořadatelé něco změnit...jinak Ti třeba příště na dráze rozcupuje tvůj model nějakej synek jehož taťka tam proto aby byl ze všech nejrychlejší narval právě tu osmitisícovku nebo ještě něco šílenějšího. Ale podle současných regulí do mnoha závodů může.....i když to neuřídí.   

To že set stojí kolem 100USD je jedna věc, to že někteří prodejci mají až moc velké rabaty je také fakt, ale na druhou stranu, kde máš v těch 100USD dopravu, DPH, popř. clo, náklady na český návody, dvouletou záruku atd. Takže pokud někdo tady set za 100USD prodáva kolem třechapůl tisíc s dokladem, DPH, 24 měsíců zárukou a českým návodem tak je to seriozní prodejce, to se na mne nezlob. A nižší cenu težko uhraje, protože při odběru pár regulátorů do roka (kolik se jich tu asi dá na trhu uplatnict???) se s ním žádný zahraniční dodavatel nebude bavit o slevách. Tudíž by asi bylo od Tebe seriozní, když jsi řekl A, říci i B a nejen napsat že obchodníci jsou.....

Před časem jsem třeba měl nabídku vozit sem střídavé pohony nejmenované dobré značky. Cena byla velmi zajímavá....až na jednu maličkost. Musel bych jich dovést minimálně sto kusů a to byl a je poněkud nesmysl. sad

Letní závody na Moravě...to bylo zajímavé čtení, jen mi tam nějak chybělo to podstatné a to byla pořádná účast. Pamatuju že ještě před rokem či dvěma u Vás na závodech jezdilo i přes dvacet osmnáctin, kam to zmizelo??? sad

Osobně snaze prosadit 2WD a dokázat jejich vyrovnanost s M18 velmi fandím a jak už jsem napsal výše kombinace 2WD s rozumným střídavým pohonem může být hodně zajímavá cesta. Nicméně asi bude třeba vážně něco omezit wink

Ještě malý dotaz k nákladům. Pokud vím jezdíte na 2WD pneu od Scalpelu, kolik stojí si každý na netu najde sám, zajímá mne třeba na tom asfaltu kolik vydrží jedna sada obutí  závodů , či rozjížděk ????  wink

33

Re: Jak dál?

*****************

//Prispevek smazan. PANOVE ukoncete debatu o tom kolik stoji stridak v zahranici a veci okolo. A jen pro vasi informaci kvalitni regulator s kvalitnim motorem je za vice nez $100. Pak neni problem s plynulosti i pri pomale jizde.. A cena stridaku pro 1/18 je furt polovina oproti 1/10. Wallot

34

Re: Jak dál?

Já bych byl pro to, aby se to opravdu nějak upravilo. Vždyť na trati pro 1/10 není problém sílu střídavého motoru plně využít. Ale pak si 370ka není moc konkurence schopná a to asi ani v kombinaci s Lipo bateriemi. A tak nechť je kategorie 300vek byť i s možností 7.4V a OPEN = střídavé motory a modified motory typu Trinity a spol. A hned by se vidělo, kolik kde by bylo účastníků a kolk by jich přibylo.
Podle mě 300kářů je hafo. Nemám nic proti pokroku, střídavé motory mají budoucnost. Ale mně osobně se zatím nechce k tpmuto systému přecházet, zvlášť když mám regulátor v ceně celého střídavého kompletu smile. A pořád regulace stejnosměrných motorů je v 1/18 planulejší než u střídavého. Ale je to o zvyku.

35

Re: Jak dál?

obecne:
kdyz jsme se pred lety se Sulcikem pokouseli nejaka omezeni navrhovat byli jsme dost nevybirave zamitnuti. Jsem docela rad (i kdyz je mi z toho samotnemu smutno), ze na nase slova doslo.

konkretne:

pred par minutami jsem objednal tekin s 5.4 a 6.8kv motory. Verim, ze silnejsi variantu do auta nedam a casem ji prodam jako nevyuzitou.
Chci vyzkouset vyhody/nevyhody, uspory a ztraty vuci uhlikove variante.

Co se tyka pravidel:

osobne se mi zamlouva polsky model (s drobnou upravou pneu u kategorie stock, viz nize)

4wd
a/ open => motor: no limit, battery max 7,4 V,  pneu volne
b/ stock => motor 180, battery max 6V, pneu rubber (pneu rubber se mi nelibi, nechal bych volne)

2wd je zvlast. na tohle oddeleni si neumim udelat nazor nebot nemam praktickou zkusenost ci porovnani

P.S. shanim tip na predni mechy jako nahrada xray m18 PRO (staci jen mech), dik za tip do SZ.

36

Re: Jak dál?

jeste dodatek...

osobne se mi libi vice stock 180 nebo 300 s 5 ci 6ti clanky... ale nemohu jezdit stale 300-500 km za zavody

37

Re: Jak dál?

jenom na okraj, at to nevypada ze se vyhybame odpovedi:

Ještě malý dotaz k nákladům. Pokud vím jezdíte na 2WD pneu od Scalpelu, kolik stojí si každý na netu najde sám, zajímá mne třeba na tom asfaltu kolik vydrží jedna sada obutí  závodů , či rozjížděk ????  wink


Nevim co ostatni, my (ja, Lukas Diblik, afaik i par ostatnich) jezdime vzadu Trinity, cena kolem 140,-, na 4 clanky a stridak 6800 vydrzely 2 cele zavody venku v horku a za intenzivniho mazani. Pak jsem je jeste dojizdel na treninku... Jak dlouho vydrzi se stridakem 5400 a
V predu jezdim xray medium protoze mi vyhovuji, ale da se jezdit skoro cokoliv.

To je taky jeden z duvodu proc jezdim dvoukolky. Nizsi provozni naklady, nizsi naroky na material, nizsi vaha, neomezena variabilita, vyssi rychlost...  wink


4wd
a/ open => motor: no limit, battery max 7,4 V, pneu volne
b/ stock => motor 180, battery max 6V, pneu rubber (pneu rubber se mi nelibi, nechal bych volne)

2wd je zvlast. na tohle oddeleni si neumim udelat nazor nebot nemam praktickou zkusenost ci porovnani


V tomto je problem, ze se 180kou si na trati 1:10. Jel jsem to jednou v zacatcich v Senove jeste s HPIckem a nemyslim ze by u toho nekdo vydrzel dele nez svou prvni sezonu. Proto jsem psal to rozdeleni kategorii podle velikosti trati.
Oddeleni 2wd vs. 4wd aktualne nema smysl, zadna z koncepci nema zbytecnou prevahu. Jakmile by se videlo ze jedna nemuze druhe konkurovat, urcite by to stalo za to.

38

Re: Jak dál?

jProto jsem psal to rozdeleni kategorii podle velikosti trati.

to jsem prehledl, to zni rozumne
je jasne, ze se 180 na desetinove trati je pakarna...

39

Re: Jak dál?

ajaj, koukam ze mi tam chybi kousky vet:

"Jak dlouho vydrzi se stridakem 5400 a" ... a s 2cl. Li-Pol nedokazu posoudit.
"V tomto je problem, ze se 180kou si na trati 1:10" ...nezajezdis.

omlouvam se, za chvili mam padla tak uz se tesim domu..

40

Re: Jak dál?

jProto jsem psal to rozdeleni kategorii podle velikosti trati.

to jsem prehledl, to zni rozumne
je jasne, ze se 180 na desetinove trati je pakarna...

nicmene, pak by stock mohl byt 300 (plechovka) a 5 clanku :-)

41

Re: Jak dál?

Nikdo z pořadatelů ale omezení dělat nebude... Jen snad že prý se upraví trať, aby se trať stala technická... To se týká XTC Morava koberec. Ale nevím nevím... Už jsem to probíral s Tomem Knopem... Leda, že by se lidi domluvili a ujednotili se mezi sebou a všichni jeli ekvivalent... Ale to asi taky nehrozí. Ale já se klidně přizpůsobím. Klidně 300 a 6čl...

42

Re: Jak dál?

Nikdo z pořadatelů ale omezení dělat nebude... Jen snad že prý se upraví trať, aby se trať stala technická...

uvidime ted v sobotu

43

Re: Jak dál?

Nikdo z pořadatelů ale omezení dělat nebude...

kdo je ten nikdo?
v Brezi jsou omezene pravidla, ve Vizovicich, na Vsetine a Tomas Rajdus ma pokud vim taky jednoznacne omezene pravidla

jedine zavody kde se na nejake deleni kasle jsou ty "komercniho charakteru"

44

Re: Jak dál?

nicmene, pak by stock mohl byt 300 (plechovka) a 5 clanku :-)

To je velice dobrý nápad 300 a 5 článků. Obávám se, ale, že nás v 18tinách nikdy tolik nebude, aby to bylo rozděleno na stock a open.

45

Re: Jak dál?

To je velice dobrý nápad 300 a 5 článků. Obávám se, ale, že nás v 18tinách nikdy tolik nebude, aby to bylo rozděleno na stock a open.

ja po open netouzim, klidne budu jezdit 300/180 na 5 clanku, ale ne v zavode se stridaky nebo 14/16T motory a o tom to je. Nnei treba dvou kategorii, ale jedne napr. s plechovkou 300 na 6V. Uz je celkem fuk, ze se da vybrat z deseti motoru.

Ja mel na plechovky vzdycky stesti, nikdy nebyla specialne vybirana.
Jak rikam, je mi to fuk, at se jede co chce, jen at je nas co nejvic

46

Re: Jak dál?

ja po open netouzim, klidne budu jezdit 300/180 na 5 clanku, ale ne v zavode se stridaky nebo 14/16T motory a o tom to je. Nnei treba dvou kategorii, ale jedne napr. s plechovkou 300 na 6V. Uz je celkem fuk, ze se da vybrat z deseti motoru.


Vidis, ja po Open touzim, protoze se mi libi tlacit moznosti auta do extremu. Protoze jakmile je auto 'dokonale' se stridakem x otacek na x voltu, je o to dokonalejsi se 180kou na 5 clanku, o to snazsi je pro me jej ridit s cimkoliv slabsim, o to lepsi mam pocit z jizdy.
Nejde o to znicit za jedny zavody co nejvic materialu, ale dostat se osobne i technicky co nejdal; koho toto nebavi a chce 'jen' (bez ironie!) zavodit urcite zaujme kategorie 300vka + 5 clanku, ale nesmi byt zavedena na ukor ostatnich (ano, v tomto pripade me).

47

Re: Jak dál?

Hejkal napsal

osobne se mi libi vice stock 180 nebo 300 s 5 ci 6ti clanky... ale nemohu jezdit stale 300-500 km za zavody

No já už rok nosím v hlavě myšlenku udělat podobný závody osmnáctin jako se jezdí na Vsetíně i jinde na Moravě. Trať šířky cca 1,5-1,8m motory 180 (popř. i 280) resp. 300 a pět či šest článků, jenže mi zatím většina lidí se kterejma jsem na dané téma mluvil řekla že kvůli takovýmu závodu nebudou přeci vyndávat z auta Trinity cobalt, stříďák atd...
No a 300-500km by to na tyhle závody z Prahy určitě nebylo, jde jen o to abysme tu netajtrlikovali ve dvou či třech lidech :cry:
I když nějak se začít musí wink

Osobně taky nemám nic proti stříďákům či jinejm nadupanejm potvůrkám, taky se je chystám zkoušet, nicméně myslím, že jejich použití není jediný směr jak dál jezdit  a závodit s osmnáctinama.

48

Re: Jak dál?

Vidis, ja po Open touzim, protoze se mi libi tlacit moznosti auta do extremu........

Nemohu než souhlasit, ale tohle je trochu o něčem jiném než jen o závodech a taky to asi nebude cesta pro většinu lidí kolem osmnáctin či jiných RC modelů aut wink

49

Re: Jak dál?

Protoze jakmile je auto 'dokonale' se stridakem x otacek na x voltu, je o to dokonalejsi se 180kou na 5 clanku, o to snazsi je pro me jej ridit s cimkoliv slabsim, o to lepsi mam pocit z jizdy.

No neviem či toto platí obecne. Ja mám skúsenosť, že nastavenie M18 na 180/5čl je úplne iné ako na brushless/6čl. a naopak.  wink

50

Re: Jak dál?

Protoze jakmile je auto 'dokonale' se stridakem x otacek na x voltu, je o to dokonalejsi se 180kou na 5 clanku..

No neviem či toto platí obecne. Ja mám skúsenosť, že nastavenie M18 na 180/5čl je úplne iné ako na brushless/6čl. a naopak.  wink

U me to takto zatim vzdy platilo, ale to nebyla pointa toho prispevku - dulezite je, ze Open kategorie ma svuj smysl a rusit ji proto ze je nas malo a nekteri chteji jezdit pomaleji je (doufam nejen pro me) neprijatelne.