1

Téma: časování stříďáku

Ahoj, k čemu je dobré časovaní střídavého motoru.Mám čerstvě st. motor HK16020 3200KV a dá se mechanicky časovat 10 a 25°, ale vůbec nevím k čemu by to mohlo být dobré, když časování přece bez problémů udělá regulátor a také nechápu, jak se u střídavého motoru píší otáčky na volt, vždyť přece regulátor může motor roztočit podle frekvence spínání vynutí klidně na 100 000 ot, nebo ne?

Traxxas TRX-6 Mercedes G63 AMG 6x6
Monster HSP Brontosaurus 1:10 & Brushless sensored motor 10,5T 3200 KV, rádio 2,4 GHz Graupner XG-4i  race-spec

2

Re: časování stříďáku

Ahoj
Tohle tema je sice 3 mesice stare ale rad bych jej ozivil!!!
Jsem schopnej odpovedet jen na druhou cast otazky, na prvni cast odpoved neznam a  byl bych rad kdyby nam na ni nekdo odpovedel.

Me vysvetleni druhe casti otazky. Cim vyssi otacky pozaduje regulator po motoru tim vice se projevuje induktivni odpor civek motoru, pri vyssich otackach stoupa relativni odpor vinuti moturu a tim klesa proud tekouci vinutim tim padem i kroutici moment motoru. Zvysenim napetim napeti motoru proud roste a roste tedy i kroutici moment.  Tudis pri napeti baterii 7.4V lze dasahnout u 3200KV motoru otacek 7.4x3200=23680 otacek za minutu.

Prosim nekoho kdo se vyzna v casovani stridavych motoru aby tu alepon par vetama popsal vliv casovani na chovani motoru!!!

Naposledy upravil: Wormsnake (27. 12. 2011 16:10:22)

HB D8Te: Mamba2, Leopard 4092 1480KV, Hitec HS 7955TG, Pro-Line Trencher X 3.8
Losi Micro SCT 
Dron DJI F550 NazaM V2 Taranis na ceste...          http://wormsnake.rajce.idnes.cz

3

Re: časování stříďáku

Nižší časování = nižší výkon/delší výdrž baterie/menší zahřívání motoru. Vyšší šasování = větší výkon, kratší doba jízdy, větší zahřívání motoru.

Naposledy upravil: Dovi5 (27. 12. 2011 16:26:53)

Přátelé vracím se na můj původní nick Dovi

4

Re: časování stříďáku

No ja si myslel ze to tak nejak bude...

Ma s tim cenu hybat poznam nejak vyrazne na vykonu? Bude auto s agresivnim casovanim treba znatelne rychlejsi?
Ja zatim zkousel hejbat jen s PUNCH a stejne sem nic nepoznal...

HB D8Te: Mamba2, Leopard 4092 1480KV, Hitec HS 7955TG, Pro-Line Trencher X 3.8
Losi Micro SCT 
Dron DJI F550 NazaM V2 Taranis na ceste...          http://wormsnake.rajce.idnes.cz

5

Re: časování stříďáku

on to neni stridak tak uplne jak si kazdy mysli. S velkyma stridavyma motoroma je to ze se frekvenci meni otacky.
ale tydle motory jsou stejnosmerne motory s elektronickou komutaci. Funguji na stejnem principu jako stejnosmerny motor. Jen komutator nahrazuje regulator.

Nekde to tu bylo nakresleno i s obrazky

LRP S8 BXe Team kit, combo Mamba Monster 2200kV, 6S Lipol Dualsky G5

6

Re: časování stříďáku

Ano stridave "trifazove" motory se jeste deli na synchroni a asynchroni
synchroni=>  kde kotva je permanetni magnet
asinchroni=> kde kotva je "zavit nakratko"

medelarske motory jeste detekuji uhel kotvy nebuzenou civkou nebo senzory (a tim supluji komutator)

Naposledy upravil: Wormsnake (27. 12. 2011 17:07:40)

HB D8Te: Mamba2, Leopard 4092 1480KV, Hitec HS 7955TG, Pro-Line Trencher X 3.8
Losi Micro SCT 
Dron DJI F550 NazaM V2 Taranis na ceste...          http://wormsnake.rajce.idnes.cz

7

Re: časování stříďáku

http://cs.wikipedia.org/wiki/Synchronní … 3.AD_stroj
Trocha cteni o elektromotorech, hlavne o tech "velkych", velka vetsina faktu plati i pro ty modelarke.

HB D8Te: Mamba2, Leopard 4092 1480KV, Hitec HS 7955TG, Pro-Line Trencher X 3.8
Losi Micro SCT 
Dron DJI F550 NazaM V2 Taranis na ceste...          http://wormsnake.rajce.idnes.cz

8

Re: časování stříďáku

Děkuji za odpovědi.

Regulátor tedy spíná proud do vynutí motoru podle rychlosti jeho otáčení?A až nastane moment, kdy klesá odběr motoru a otáčky nerostou, tak už pak frekvence spínání neroste?

Traxxas TRX-6 Mercedes G63 AMG 6x6
Monster HSP Brontosaurus 1:10 & Brushless sensored motor 10,5T 3200 KV, rádio 2,4 GHz Graupner XG-4i  race-spec

9

Re: časování stříďáku

Proč se vůbec říká střídavým motorům střídavé ? Když do nich střídavý proud nejde... hmm

10

Re: časování stříďáku

myslím,že kvůli tomu, že je jejich konstrukce velice podobná střídavým třífázovým motorům.

11

Re: časování stříďáku

a muzu casovat motor a dat casovani na regulatoru ? neposkodim tim motor ?

12

Re: časování stříďáku

Můžeš, akorát je potřeba hlídat po jízdě teplotu motoru.

Xray T4, Xray T4 2015, Sanwa MT-4, Spektrum DX3R Pro

13

Re: časování stříďáku

Calypso napsal:

Proč se vůbec říká střídavým motorům střídavé ? Když do nich střídavý proud nejde... hmm

A na to jsi přišel jak, že tam nejde střídavé napětí?
Brushless motory jsou principiálně podobné klasickým asynchronním motorům, kde proud ve statorovém vinutí tvoří magnetické pole, elmagn.indukcí vzniká proud kotvou(rotorem), tak vznikají dvě pole, která na sebe vzájemně působí a díky 3f napájení je toto pole točivé = kotva se otáčí.
U našich malých stříďáků je kotva permanentní magnet, takže tím máme jedno pole. Proud do jednotlivých cívek statoru je střídavý, sinusový a vzájemně fázově posunutý, tím se vytvoří točivé pole statoru, které působí na magnetické pole rotoru tak, aby se otáčel. Samozřejmě tohle je zjednodušené a řízení otáček, rozběh apod. je trochu specifické proti velkým asynchronním motorům, kde se otáčky mění změnou frekvence(frekvenční měniče).

HPI E-Firestorm 10T (combo Ezrun 60A/8.5T, LiPo 2s), Hobao Hyper 7 brushless (Xerun 150A, Medusa 3670 2000Kv, LiPo 4s)
rádio Hobbyking GT2

14

Re: časování stříďáku

zdar hoši,
dnes se mi podařilo dát do kupy desetinu se střídavým kombem od robitronicu.Vše frčelo dobře, ale když jsem dojel, tak motor byl za rozpálený, že auto skoro chytlo.Podíval jsem se na poslední teplotu naměřenou na regulátoru a programovací karta ukázala 129 st.Tak jsem si dal do auta telemetrii spektrum a po cca pěti minutách jízdy už mě motor teplotu skoro 80 st.Nevíte, čím by to mohlo být?Napadlo mě časováním motoru,ale opravdu nevím...

15

Re: časování stříďáku

zkus snizit casovani, nedavno sem resil neco podobneho a mensi casovani ( a vetsi vetrak big_smile) to vyresilo

16

Re: časování stříďáku

právě že větrák tam nemám, asi budu muset pořídit.:-)Časování je jak na reglu tak na motoru.Snížit obě hodnoty, aby byly shodné??

17

Re: časování stříďáku

tak jestli snizit casovani i na motoru nevim, ja ho snizil pouze na regulatoru, motor toto neumi.

18

Re: časování stříďáku

Napřed načasuj motor na mínus 10 stupňů pak podle teploty ubírej časování na regulátoru.

Xray T4, Xray T4 2015, Sanwa MT-4, Spektrum DX3R Pro

19

Re: časování stříďáku

Wormsnake napsal:

No ja si myslel ze to tak nejak bude...

Ma s tim cenu hybat poznam nejak vyrazne na vykonu? Bude auto s agresivnim casovanim treba znatelne rychlejsi?
Ja zatim zkousel hejbat jen s PUNCH a stejne sem nic nepoznal...

Jednoduchá otázka, žádná odpověd?....Taky mě to zajímá :-)

20

Re: časování stříďáku

to by mě rovněž zajímalo k čemu je časování u el. motorů dobré... Jak to funguje u spalovacích motorů aut a motorek vím tam se to dělá z důvodu opotřebení dílů motoru a také kvůli "vůli" jednotlivých dílů, je tam více dílů ať už ozubené kola od vaček řetěz atd... Tyto díly jsou vyrobeny poměrně přesně ale když se složí tak se jednotlivé drobné vůle nesčítají a vznikne tak nepřesnost + další opotřebení zvětší tyto nepřesnosti... proto se u motorů časuje a správným načasováním se dají vydolovat další koníky navíc... Ale u el. motorů jsem to trochu nepobral...

Team Durango DESC410R (motor, regulátor: Robitronic Brushles 8,5) http://dklukas.rajce.idnes.cz/Team_Durango_DESC410R/

21

Re: časování stříďáku

Pokusím se to vysvětlit, snad to bude to pravé.

Začnu elektromotory, budu popisovat senzorový motor, ale princip je u všech stejný. Motor se skládá z rotoru, tvořeném permanentním magnetem, který se otáčí v magnetickém poli tvořeném zpravidla třemi cívkami po obvodu. Motory dělíme podle počtu závitů na jednotlivých cívkách, je-li na jedné cívce namotáno 17,5 závitu drátu, mluvíme o 17,5 závitovém motoru. Čím více závitů, větší kroutící moment a nižší nominální maximální otáčky a naopak.

Časování motoru se dá přirovnat se dá přirovnat k zapalování u zážehového motoru, kde funkci senzorů plní rozdělovač (bez podtlakového řízení a počítače). Natáčením rozdělovače říkáme, kdy se má v motoru zapálit směs paliva (předstih) a tím ovlivníme chod motoru. Je-li předstih malý, tak získáme sílu v nízkých otáčkách, ale motor se nám nebude točit, naopak dáme-li velký předstih, půjde motor do vysokých otáček, ale v nízkých ztratí sílu. Stejným způsobem se chová elektromotor, malé časování = síla v malých otáčkách, ale nižší maximální otáčky a velké časování = malá síla motoru v nízkých otáčkách, ale vyšší maximální otáčky.

Vše se, ale musí sladit s celkovým převodem podvozku, vysoké časování = lehčí převod, nízké časování = těžší převod.
Pak tu máme časování na regulátorech, buď fixní nebo dynamické.

U fixního je funkce stejná jako u časování na motoru, kolik dám, tolik tam je.
U dynamického se časování mění s rostoucími otáčkami, tam můžeme získat sílu při nízkých otáčkách, ale i vysoké maximální otáčky.

22

Re: časování stříďáku

Hurá konečně jsem to pochopil děkuji. Takže vlastně nastavuji v motoru kdy se má změnit pól na cívce aby došlo k přitažení respektive pootočení cívky jestli to dobře chápu.

Team Durango DESC410R (motor, regulátor: Robitronic Brushles 8,5) http://dklukas.rajce.idnes.cz/Team_Durango_DESC410R/

23

Re: časování stříďáku

Ano, myslím, že jsi to pochopil smile

Jako by to byl tříválec a ty šteluješ moment zážehu (sepnutí proudu na cívku)

Naposledy upravil: 3p0 (19. 04. 2012 09:43:32)

24

Re: časování stříďáku

Cože?? Tří válec?? Končím s elektrikou moje poslední dobré mínění o elektrice je ten tam... Není nic horšího než spalovací tříválec fůůůůůj. Všechny HTP by se měly šrotovat je to výsměch automobilizmu...

Ne samozřejmě nekončím s RC ale tříválce jsou šroty :-D Ale jinak moc velký rozdíl mezi spalováky a jejich štelováním koukám není mají v podstatě taky něco jako předstih... a ještě jeden dotaz mě napadl (zatím :-D) udává se to v rozsahu -10° až +25° jestli uvažuji správně ty stupně znamenají o kolik je cívka v motoru pootočená když se mění polarita. Takže -10 = velká síla motoru a tudíž krouťák a +25°= vysoká rychlost ale pomalý rozjezd?

Team Durango DESC410R (motor, regulátor: Robitronic Brushles 8,5) http://dklukas.rajce.idnes.cz/Team_Durango_DESC410R/

25

Re: časování stříďáku

Měl jsem na mysli rotační tříválec smile

Otáčí se destičkou na které jsou senzory, ale jinak je to tak jak píšeš (polaritu sem nemotej)