1

Téma: Formule 1/18

aby to tu trošku obživlo rozhodl jsem se otevřít tohle téma. Momentální boom modelů F1 v měřítku 1/10 zatím totálně minul osmnáctiny. I když je obecně tohle měřítko v poslední době popelka a ze strany zájemců o RC auta se dostalo silně na okraj, jsem přesvědčený že tyhle modely mají svůj půvab a tak mne zajímá názor na případný projekt modelu F1 v měřítku 1/18.  wink

2

Re: Formule 1/18

Luďku jak tě takj znám tak máš určitě už nějakej koncept  wink Pokud ano tak sem s ním páč když našinec uvidí náčrt nebo nějakou kresbičku nebo něco ve 3D nebo dokonce vyrobený koncept tak se pak hodlá zamilovat...já to tak třeba mám lol
Myslím si že to je super nápad já osobně jsem chtěl právě předělat Scalpela na F1 ...stavebního materiálu je dost a stačí jen bastlit a vymyslet jak by to nejlépe fungovalo a navíc vypadalo jako F1.
F1 v měřítku 1/18 by mohla být víc než kouzelná člověče tongue

3

Re: Formule 1/18

No koncept už je.... ale ve 3D to nehrozí. Sice bych tu měl slušnej modelovací soft ale není moc čas se to učit a tak to auto rychlejc spáchám reálně než v modelu na PC. Nicméně jsou už celkem jasný základní věci.
Rozvor cca 155mm, šířka cca 112-116mm a délka něco kolem 240mm Máme nějaký mustr formulový kastle a bude se dělat na její úpravě a zjednodušení pro vakuování lexanu.
Konstrukčně bude model klasika tedy zadokolka 2WD tak jako formule 1/10. Pneu pochopitelně mechy. A teď to nejzákladnější, mám v plánu tenhle projekt zveřejnit ve formě stavebního návodu a protože jak sám píšeš vyskytuje se hodně různýho materiálu mezi lidem, tak chci celý projekt udělat dost variabilní. Přední náprava bude postavená na bázi horních ramen z modelu Nanda NRX18 (s kompletně stavitelnou geometrií). Zadní náprava umožní osadit různé osy z diferenciálem např. i tu Scalpelovou i když maketový vzhled bude jen s origo nově navrženejma kolama a novou zadní osou. Pochopitelně model bude spíš pro modeláře, nikoliv pro "uživatele".  wink
Jako pohon je vybranej motor MIG280racing jelikož to je laciná varianta a nebude to s ním nesmyslně přemotorovaný nicméně žádnej šnek to taky nebude. Pochopitelně bude možný osadit i jiný pohony např. i 180-ky nebo něco AC. Napájení lipol 1000-1300 uložená před zadní nápravou napříč popř. v ose podýl. Samozřejmě je nutno počítat s tím že místa pro Rc výbavu moc nebude....  :!:

4

Re: Formule 1/18

To budu držet palce Luďku.
Doufám,že nás budeš do tohodle vlákna informovat to by mohla bejt skvělá kategorie na zimu wink
Těším se na další informace.

5

Re: Formule 1/18

Taky mě ta myšlenka napadla, ale dost dobře si nedovedu představit jak se tam vleze elektronika tak aby F1 1/18tiny opravdu vypadal maketově.
Každopádně držím palce a teším se na první foto ........

6

Re: Formule 1/18

Ahoj,
mělo to být takové  vánoční překvapení - na Vánoční závod v Polné - viz odkaz:
http://www.rcautoklub.cz/index.php/%C4% … v%C3%A1nka
ale když už to Luis zveřejnil, tak to mohu jen potvrdit, že to je nápad, který jsem měl v hlavě taky už od podzima a těším se , že ho Luděk na základě zkušeností se zadokolkou M189, která je jeho také docela dobré dítko, chce dotáhnout brzo do funkčních prototypů.

Pokud se tato kategorie rozjede, tak se může stát samozřejmě i dalším zpestřením a kategorií na Volném mistrovství osmnáctin i na seriálových závodech.

7

Re: Formule 1/18

Taky mě ta myšlenka napadla, ale dost dobře si nedovedu představit jak se tam vleze elektronika tak aby F1 1/18tiny opravdu vypadal maketově.
Každopádně držím palce a teším se na první foto ........

Dneska to není až takovej problém, těch malejch RC komponentů se dá sehnat celkem dost .... pochopitelně ale ta elekronika už je trošku šitá na míru tomu modelu takže do toho nepůjde dát cokoliv.
Základem bude mikroservo (Futaba S3114 nebo podobný) a k regulaci asi GM SX3R nebo Dsys. Jako přijímač to vidím na malý DSM Spectrum.  wink

Mimochodem mám tady jedinej model formule, kterej se kdy vyráběl v malým měřítku blízko osmnáctinám. Kdysi dávno totiž dělala formuli firma WWS v měřítku 1/20, ale to je fakt hodně malý....  Já jsem pro návrh vyšel ani ne tak z reálný formule jako spíš z přepočtu rozměrů formule 1/10 od 3Racing na měřítko 1/18. Jeví se mi to jako lepší cesta. Reálný model formule 1/18 by totiž měl cca 95mm šířku ale rozvor 175mm!!!!  Takže desetinový formule rozhodně nejsou v tomhle ohledu maketový.

8

Re: Formule 1/18

F1 je krásná v každém měřítku.
V Púchově mají již několik let slušně jezdící prototip F1 v měřítku 1/24.
Postavil ho Vlado Luhový. na kastli,která se používá u dráhových modelů.Bohužel se nenašel  žádný následovník.Zmínil jsem to proto,že když to vleze do 1/24,tak do 1/18 to asi bez problému taky půjde vtěstnat.
V dávných dobách začátků kategorie 1/18 jsem taky zbastlil F1 s kastlí z hračky.Byla ještě bez difu.Ale mám odzkoušené,že ,pokud nebude rozvor alespoň 170,tak to bude všechno,jen ne F1.Tak Formule Škoda,maximálně.
Byl bych za prodloužení rozvoru na 170mm.Rozměry kol bych nechal ještě na diskusi.Motor a baterky jsou,podle mě,Luďkem rozumně navrženy.
Pokud se to rozjede budu jeden z prvních kdo si F1 potaví.
Už se těším na modelařinu.

9

Re: Formule 1/18

Ještě jsem zapoměl na šířku.
116 mm max je k rozvoru docela dobré.
Nechal bych to podle LuĎka.

10

Re: Formule 1/18

Ahoj chlapci. Super nápad pro modeláře! Kdo bude pracovat přesně, tak dle navrhovaných rozměrů a celého konceptu od Ludi vznikne nezáludný model velmi příjemný na řízení. "Dotykové" body kol to docela zaručují (160x116). Schválně píši 160. Rozvor 155 je dle mne k navrhované šířce docela na hraně.
Co se týče elektroniky, tak to je taky vpohodě. Klasickou elektroniku jsem umístil do MINI-Ztka, tak proč by se neměla vejít do formule 1/18?
Dle navrhovaného konceptu bude model F1 i docela levný na pořízení i na provoz a tomu se dá jedině fandit. Dobrý počin i pro mládežnické kroužky.
Koncept 2WD je super. Řízení "zadohrabky" je o rukách a ne o výkonu získaného za moc peněz.
Takže levný koncept, kde si ještě každý při stavbě do něčeho "řízne" a nejen do prstu :-) má u mne plnou podporu.
Kde je číslo účtu na podporu projektu?  8)

Hezký zbytek dne přeji. MiKy; http://mkmiky.wz.cz

11

Re: Formule 1/18

No s tím rozvorem to je kapku problém....   zatím je navržený takhle kvůli jedinému rozumně dostupnému mustru karoserie F1 který odpovídá přibližně měřítku 1/18. Pokud by ale měl někdo chuť spáchat "maketový" kopyto tak není problém udělat rozvor větší. Na druhou stranu, makety patří do vitrínky a k závodění se staví kompromisní modely, nebo se pletu????  lol
Modely F1 v desetině taky nemají proporcema s reálnou F1 nic společnýho, obzvlášť když se na ně dají kola z GT-čka.... a mám dojem že to nikomu nevadí.  wink

12

Re: Formule 1/18

V 1/10 je F104ka poměrně dost maketová, je fakt, že oproti širší F103, F109 ......... trochu pokulhává.
Všechno záleží na stavebních pravidlech.
Kopyto na lexanovou karoserii by mělo být z duralu?

13

Re: Formule 1/18

Luďku asi máš pravdu.Alespoň povolte rozvor 155 až 175 mm a ať si to každý udělá jak se mu to líbí.Je pravda,že modely se čtvercovějším uspořádáním jsou jezdivější,ale kdo chce hodnověrnost ať si ji může udělat delší.
Šířky kol bych okopíroval od Scalpela.

14

Re: Formule 1/18

Já myslím, že pravidla se budou případně tvořit až jestli se ten projekt podaří zrealizovat. Vzhledem k tomu, že to má být o pohodě tak si myslím, že případní tvůrci nové kategorie budou hodně tolerantní i k samodomo modelům a že se tam nějaký povolený rozsah v rozměrech určitě objeví.  wink

15

Re: Formule 1/18

V 1/10 je F104ka poměrně dost maketová, je fakt, že oproti širší F103, F109 ......... trochu pokulhává.
Všechno záleží na stavebních pravidlech.
Kopyto na lexanovou karoserii by mělo být z duralu?

Vakuování řeší jeden kolega a podle něj kopyto z kovu být nesmí!

16

Re: Formule 1/18

V 1/10 je F104ka poměrně dost maketová, je fakt, že oproti širší F103, F109 ......... trochu pokulhává.
Všechno záleží na stavebních pravidlech.
Kopyto na lexanovou karoserii by mělo být z duralu?

Vakuování řeší jeden kolega a podle něj kopyto z kovu být nesmí!


Je to z toho důvodu aby se při vakuování neochladil lexan o kopyto? Myslel jsem si, že se kopyto předehřívá.
Kdysi jsem v modeláři četl článek o vakuovaní karoserii, ale jediný co si z toho pamatuji je, že kopyto bylo provrtané jak cedník.
Jakej materiál použít na kopyto? A opravdu se kopyto provrtává kvůli přisátí lexanu na kopyto nebo se to dělá jinak?
Pokud to je výrobní tajemství tak to pochopím a nemusíte to prozrazovat.

17

Re: Formule 1/18

Zdravím ze Zlína,
modely F1 v jakémkoliv měřítku mají určitě velký půvab a o momentální boom modelů F1 v měřítku E 1:10 jsem se snad také trochu zasloužil. Pro F1 v M1:18 jsem se okamžitě nadchnul - ponechám bez komentáře elektro a technické problémy. Pak jsem ale uvažoval co dál. Probírali jsme to i v klubu a až tak ideální se nám to přestalo jevit. Kde všude se 18-tiny jezdí. V létě asi jediný seriál v Určicích a jinak ojediněle. V zimě je to na Moravě Brno-Březí, Pozděchov a něco na severní Moravě. A pochopitelně Polná - Celostátní mistrovství v M1:18. Jedině tam se ale schází okolo 40-ti závodníků - většinou z Moravy. Je to ale jediný závod v roce. Jezdí se vůbec něco v Čechách?
    Bude to tedy efektivní, pořizovat si další model, když jeho použití a využití bude v průběhu roku poskrovnu? V případě, že F1 v M1:18 bude k mání, tak si ji pravděpodobně taky pořídím. Ale při současném množství velkých závodů a seriálů, bude problém najít vhodný termín pro závod, na který by se sešel větší počet závodníků v této kategorii.

18

Re: Formule 1/18

I když se mi tento projekt líbí nevidím v tom velkou budoucnost-hlavně v čechách.Když si vspomenu jakej byl před pár lety velký zájem o osmnáctiny a dnes  jsou na pokraji vyhynutí.Nějaká snaha byla ale desetiny to všechno převálcovaly.

19

Re: Formule 1/18

Myslím, že problém osmnáctin v Čechách je především v malé základně zájemců. V Čechách jezdili osmnáctiny až na pár vyjímek skoro výhradně lidi jako druhou kategorii vedle desetin nebo jako zimní trénink k letním offradům a jelo se na desetinových tratích (jak to vypadalo víme všichni) což byl klíčový aspekt.... vedoucí pomalu ke smrti kategorie (chápu i kluky od nás že je už moc nebavilo jezdit stále ve stejné sestavě a tak to i tady šlo dolů). Na druhou stranu to, že něco umírá teď neznamená, že to umře úplně, vždyť právě formule v desetinách se i přes totální stagnaci v uplynulých cca 5-6 letech během velmi krátké doby vzpamatovaly a jezdí se. To co tohle nastartovalo byla především existence nových modelů F104 a F1-09 plus řada dalších méně známých konverzí staré 103-ky na trhu.
Osmnáctiny mělo celkem hodně lidí, ale závodilo jich s nima (především v Čechách) opravdu málo. Jak to bude s případným závoděním s formulí 1/18 nejde dopředu odhadovat, dokud ten model neexistuje. Aby mohl existovat je nutný jistý minimální zájem lidí o tuhle případnou novinku bez ohledu na to jestli z toho bude soutěžní kategorie nebo záležitost pro pár nadšenců. Zatím se zdá, že ten zájem je (tím nemyslím jen výsledek ankety) a tak to vypadá že se projekt bude na 99% realizovat. Před chvílí jsem mluvil s "vrchním karosářem" a už je k dispozici lepší výchozí podklad (maketa přesně 1/18 ) a tak se bude původní rozměrové specifikum upravovat na reálné míry.  wink  Tím pádem startuje příprava kopyta pro karoserii což je to hlavní. Návrh 2WD podvozku už není tak složitou záležitostí s ohledem na loňskou výrobu malé série placky 2WD 1/18 (M189).  big_smile
Pokud se vrátím k závodění tak myslím že stačí když se v rámci zajetých seriálů (např. Pozděchov) objeví aspoň 6 zájemců s modely F1/18 aby se dala dohromady jedna skupina a pořadatelé kvůli zatraktivnění akce nebudou proti.  wink
A těch šest lidí je mezi zájemci, řekl bych, dnes již spolehlivě naplněno.  :!:

20

Re: Formule 1/18

Bude jen dobře když se tohle měřítko oživí.Docela mě mrzí že to tak rychle upadlo.

21

Re: Formule 1/18

Bude jen dobře když se tohle měřítko oživí.Docela mě mrzí že to tak rychle upadlo.

Přesně tohle je názor kluků co mně do týhle akce uvrtali  .... pokus oživit osmnáctiny něčím novým neokoukaným. A pak taky formule v osmnáctině nebude o výkonech motorů, ale o jízdním stylu.  wink
Jsem celkem zvědavý co to přinese jelikož u auta s odkrytými koly znamená vždy kontakt s mantinelem problém, takže se musí jezdit čistě a bez chyb. Standartní osmnáctina dovolí na drahách jako je Polná Březí aj. kde se jede ve vymezeném mantinelovém koridoru, občas o ten mantiněl beztrestně plesknout, ale u F1 to asi moc nepůjde....  lol

22

Re: Formule 1/18

Myslím si,  že pokud se osmnáctináři nadchnou pro formuli, tak to vytlačí zase osmnáctiny 2WD.
Ohlas je ale samozřejmě mezi klukama značný. Přece jen formule 1:1 bavila každýho odmala a má to ke stylu RC závodů na okruhu velmi blízko. Určitě formule osmnáctina ale není pro ježdění ve stylu Open.
tady bych spíš hovořil, že to je pro "fajnšmekry", kteří si vychutnají stylovou jízdu.

Vynikající je i oživení formulí 1:10 nejen díky Tondovi a ostatním na Moravě.
Bylo vidět, už před 2-ma lety (např.na X-ray v Brně), že to je jen spící ale stále živá kategorie. Totéž teď budou nějakou chvíli osmnáctiny.
Další dobrý nápad ze Vsetína je i přidat k osmnáctinám velmi nenáročné ale slušně jezdící 1:24, které jsou na osmnáctinové trati jako doma.

Osmnáctiny celkově vždycky byly a i budou menšinovou kategorií oproti desetinám.
Jejich největší potenciál je ale v tom, že se s ní dá jezdit v jakékoliv malé "sokolovně" nebo i větší klubovně nebo garáži. V současnosti je přesně vidět dopad rozdílu v pojetí osmnáctin mezi Čechami a Moravou. V Čechách jako druhá kategorie k desetinám neměla dlouhodobě šanci. Naopak na Moravě, kde vznikly 3 seriály jen pro osmnáctiny, tak to nadále funguje i v době úbytku zájmu. Jsem zvědavý, jak dlouho bude modeláře bavit jezdit na bombastické akce s počtem 100+ závodníků, kde si škrtnou na trati 6x5minut za celý den. Na běžném závodě v Pozděchově závodník stráví od 7 do 16 hodin cca 60 minut jízd a ti co jedou 2 kategorie i 120min.
Třeba na to někteří brzy přijdou a vrátí se i k osmnáctinám.

Snažím se tedy pro Čechy teď zachránit osmnáctiny v Polné. Třeba se ještě někdo najde - uvidíme.

23

Re: Formule 1/18

Pod to co napsal Vláďa bych se mohl podepsat...    lol

Je to přesně tak. Ono jet někam 100 a více km na závody o cca 100 lidech kde se svezu ne 6x5 ale někdy už jen 5x5minut při současných nákladech na dopravu, startovné materiál atd. není legrace. Ano jsou jezdci, kteří jezdí pro to aby vyhráli preastižní akci, ale je taky spousta lidí co jezdí sice taky pro co nejlepší výsledek, ale hlavně proto aby si zajezdili a byli v pohodě.
Já osobně si třeba taky chci zkusit desetiny ale pořád jsou pro mne malá měřítka do 1/18 TOP záležitost. Vím že formule možná vytlačí v 1/18 běžné 2WD a nebo naopak k nenáročným 2WD přilákají další jezdce... uvidíme.
Je pravda, že osmnáctiny oproti třeba off-road potřebují dráhu a nejsou na venkovní ježdění. Proto to je a dle mého soudu i do budoucna bude více méně zimní kategorie.

Každopádně když vezmeme jak bylo diskusní vlákno kolem 1/18 mrtvé a teď zase kapku žije, tak už to je celkem úspěch.  wink

24

Re: Formule 1/18

Jde o to uspořádat více závodů-ale kdo si to troufne do takovéhle akce jít.Ono to není levná záležitost a v dnešní době si nikdo nedovolí zainvestovat co bude prodělečné.Já bych měl třeba k dispozici menší tělocvičnu ale to je tak asi všechno.Na koberec,měření a další investice nemám.A navíc netuším kdo by si přijel zajezdit až do Krkonoš.

25

Re: Formule 1/18

Jde o to uspořádat více závodů-ale kdo si to troufne do takovéhle akce jít.Ono to není levná záležitost a v dnešní době si nikdo nedovolí zainvestovat co bude prodělečné.Já bych měl třeba k dispozici menší tělocvičnu ale to je tak asi všechno.Na koberec,měření a další investice nemám.A navíc netuším kdo by si přijel zajezdit až do Krkonoš.


Já si to troufnu, protože to není o penězích, ale chtění něco uspořádat.
Pokud ale někdo pořádá závody jako živnost nebo se výdělkem z nich snaží uživit provoz klubu, tak to je samozřejmě nerentabilní.
Náklady na malou tělocvičnu, půjčení měření, koberec atd jsou pak o řád nižší než u desetin a když se člověk nestydí poptat v pár firmách o podporu, tak jsou i nějaké ceny. A v Polné všichni ví, že nikdo neodchází s prázdnou (ceny svojí hodnotou obvykle násobně převyšují vybrané startovné)