1

Téma: Modelařina a komerce

Dovoluji si otevřít trochu nezvyklé téma, ale prostě mi to nedá!!! V sobotu proběhlo celostátní mistrovství on-road 1/18 a kdo tam byl ví jak to dopadlo. Kdo tam nebyl a zajímá se o tuto kategorii, tak pro něj je jistě zajímavá informace že např. v pětici nejlepších modelů onroad 1/18 tzv. "Open" jsou dva 2WD amatérské modely a řekněme jeden malosériový 4WD přestavbový kit. Titul mistra získal Víťa Parák s vlastním modelem 2WD. Ovšem i v kategorii 180 4WD se na čelních místech vyskytly amatérské konverze podvozku Xray M18. Takže jak je vidět i v "automodelářském sportu" ještě modeláři nevymřeli!!!
Doufám že toto vítězství automodelářství nad konzumní komercí inspiruje další nadšence, kteří rozšíří řady konstruktérů ale i závodníků onroad kategorií 1/18. Je vidět, že ještě stále jde postavit doma dobrý závodní RC model, třeba i s využitím nějakých těch nakoupených sériově vyráběných dílů. wink
Tímto bych chtěl vyzvat modelařící jedince v naší kategorii aby se nebáli ukázat co umí a pochlubit se s tím co vytvořili a zároveň chci poděkovat všem co přispěli k tomu, že se mistrovství vydařilo více než excelentně. lol

A jedna věc nakonec....když jsem před lety začínal, tak jsem velmi často mezi tehdejšími TOP jezdci 1/18 slyšel, že doma dělané modely nemají šanci proti značkovým komerčně vyráběným modelům. Dnes po, řekněme, pěti letech vývoje je tomu prakticky naopak...... a já všem Těm pochybovačům děkuji, že nás donutili dokázat jim opak! lol

2

Re: Modelařina a komerce

Pekne napsane, jinak gratuluji Víťovi za titul, urcite si ho moc zaslouzi. Auto vyvijel s tatou uz hodne dlouho a jede jim to perfektne a jeste s jeho rukama je to nepremozitelna zbran. smile
Takze cest modelarine

Jinak ne kazdy ma doma potrebne naradi na vlastni vyrobu, nebo aspon na nejake vlastni dily. Takze stale pocetne budou komercni podvozky v prevaze.

3

Re: Modelařina a komerce

.....Jinak ne kazdy ma doma potrebne naradi na vlastni vyrobu, nebo aspon na nejake vlastni dily. Takze stale pocetne budou komercni podvozky v prevaze.

To je pochopitelně jasné, ale jde o to, že alespoň v jedné rychlé závodní kategorii je dnes jisté, že se dá jezdit a vyhrávat i s modely doma postavenými (a Paráci taky nemají strojírnu... lol )

To že bude jezdit stále dost komerčních modelů je pochopitelná věc...tedy doufejme že obzvláště v Čechách někdo ještě jezdit bude. Účast na mistrovství byla skvělá, ale bohužel z Čech dost dobrých jezdců, kteří osmnáctiny jezdili skončilo a stroje prodali či prodávají. Je to myslím škoda. No nezbývá než doufat v novou krev.... wink

4

Re: Modelařina a komerce

Tod otazka, proc skoncili. Taky je pravda ze 1/18 byly ze zacatku bum a levna kategorie a hodne lidi to zacalo jezdit, jenze pak ti dobri jezdci co to zacali jezdit, do toho zacali davat vic a vice penez a tim ze z nadejne levne kategorie stala draha kategorie jako jsou 1/10. Nebot jestli koupim motor 300 s reglem za 1500,- a nebo stridavy set za 3000,- a vic, je velky rozdil nejen v cene, ale i ve vyslednem vykonu, ja si pamatuji na zlate casy kdy jsme jezdili 4WD na 5clanku a motor 180. Sice motor vydrzel zavod a stal 100,-, ale to byly nejkrasnejsi zavody.

5

Re: Modelařina a komerce

to mi povidejte, jako jeden z poslednich z TOP 10 na XCH Morava (ne-li posledni) jsem si porizoval stridavy system a jezdil tam 5400 motor. Pak me to prestalo bavit.

k vasi diskusi o tom proc to lide prestali jezdit.... nikdo preci nerika, ze nekdo bude jezdit jednu kategorii cely zivot, proste sli dal, jinam nebo uplne pryc. Je to normalni.

6

Re: Modelařina a komerce

...k vasi diskusi o tom proc to lide prestali jezdit.... nikdo preci nerika, ze nekdo bude jezdit jednu kategorii cely zivot, proste sli dal, jinam nebo uplne pryc. Je to normalni.


No, hezky se to čte, ale nevěřím tomu. Domnívám se, že vždy jde o peníze. Lidi si dokážou spočítat, kolik "nasypou" za sezonu do jaké kategorie. No a o tom to je a bude. Pokud se budou jezdit pouze "18" na dráze budované pouze pro ně, tak řada jezců časem pochopí, že přemotorované a drahá monstra nemají cenu. To bylo vidět i v Polné, ale tam to Ti střelci ještě nechtěli pochopit. Vždyť oni do těch aut "nasypali" tisíce a teď jim někdo říká, že zajedou více kol, když si omezí plyn, nebo dají méně výkonný a levnější motor. No, tak na toho radila se dívali jak na záškodníka. No, ale jednou na to přijdou, pokud budou nuceni jezdit pouze na dostatečně technických drahách. A zase na druhou stranu jezdit motor řady 180 na dráze pro desetiny? No, to je opravdu taky o ničem.
Takže, jelikož je málo oblastí, kde se jezdí samostatně "18" a opravdu na pro ně stavěných drahách, tak než valit peníze do přestavby "18" na výkoný a odolný stroj, tak je opravdu lepší jít dál a to o kategorii rozměrově výš. Přece ta má dráhy venku i v hale a je odolnější i v tom základu. "A vo tom to je ..."
A modelařina v RC autosportu? Věřím, že nezanikne. Každý se snaží na ten svůj model dodat něco svého, něco vylepšit a někdy i ten pocit, že tam mám něco jiného, než ten druhý, mu jízdu vylepší. Já osobně, někdy vylepšuji a vylepšuji, až zjistím, že původní jsou pouze hřídele od kol :-)

Hezký zbytek dne přeji. MiKy; http://mkmiky.wz.cz

7

Re: Modelařina a komerce

Ja kdyz v zime honil ofroudiky tak sem konec sezony jel uz jen plechovky za 200. Jely ze vsech nejlepe. 8O  smile

8

Re: Modelařina a komerce

...


Cau Milosi, tys ses tam mihnul?

9

Re: Modelařina a komerce

Oči a uši všude.  lol  Jinak se mi hodně líbily pohodovky s motorem řady 180 a 2WD. Z OPENŮ, které měli někteří pro své ruce výrazně přemotorovány jsem byl  sad .  Ještě, že tam byly tak vysoké a odolné mantinely. No, ale jinak super závod. Jinak jsem na Tebe mával a Ty ses mi do té kamery ani nepodíval  8)

Hezký zbytek dne přeji. MiKy; http://mkmiky.wz.cz

10

Re: Modelařina a komerce

No ono to asi je o těch financích, nebo spíš o poměru vložené finance/množství zábavy a adrenalinu.

Bohužel ani na malé trati to v té nejrychlejší podobě není vyloženě levná záležitost. Pořízení modelu a pak provoz stojí celkem dost. Je ale fakt že jsem třeba našel cesty jak to udělat i na opravdu vysoké úrovni cenově snesitelné (např. laminát místo carbonu ale hlavně jiná kola) Závod v Openu jsem jel na kolech, která vyjdou na méně než standartní Xray, ale vydrží cca 2-3x delší čas prakticky bez potřeby nějaké údržby či zalepování. Motor mi stačil bohatě Speed 300 atd....
Pochopitelně ale takový pohon na desetinové ranveji nestačí.....
Myslím že celý problém úbytku soutěžících v Čechách je v nedostatku čistě osmnáctinových závodů a pak možná i v malé informovanosti. Chápu, že ostřílení borci prostě čas od času chtějí zkusit něco jiného a stejně tak chápu že se někdy některá kategorie dostane do slepé uličky třeba špatnou volbou pravidel.
Osmnáctiny opravdu nemusí stát majlant a přitom mohou naplnit maximální měrou závodní vyžití a i ta vlastní modelařina není úplně mimo realitu. Uvidíme jak to bude dál. Myslím ale že skončené mistrovství ukázalo že jsou cesty kam to nasměrovat ze slepé uličky.  wink

11

Re: Modelařina a komerce

Oči a uši všude.  lol  Jinak se mi hodně líbily pohodovky s motorem řady 180 a 2WD. Z OPENŮ, které měli někteří pro své ruce výrazně přemotorovány jsem byl  sad .  Ještě, že tam byly tak vysoké a odolné mantinely. No, ale jinak super závod. Jinak jsem na Tebe mával a Ty ses mi do té kamery ani nepodíval  8)

ses mel zastavit, fakt jsem doted netusil zes tam byl

12

Re: Modelařina a komerce

Modelářství je v této kategorii tak trochu nutnost. Z nepochopitelných důvodů na to výrobci kašlou. Samolibý Robitronic žije v domění, že na jeho dvojkolce není co vylepšovat. Xray modernizuje všechno včetně košil, ale na M18PRO tři roky nesáhl. LRP udělá z jednoho výlisku plata podvozku všechno…On-road, Off-road, a časem možná i parníček nebo házelo. HPI ?, NANDA ? … díky pochybné kvalitě konkurence má zde Xray monopol, který jsou momentálně schopny rozbít jen modely vlastní konstrukce.

Pro běžného člověka, který má k dispozici jen to, co lze koupit je to nuda. Na Moravě se lidi úspěšně baví úpravami modelů, nebo jejich kompletní výrobou. Bude ale problém získat pro tento druh zábavy více lidí, protože neexistují modely, ze kterých by se daly čerpat obtížně vyrobitelné komponenty. Nejvhodnější by byl Scalpel, ale ten je bohužel konstrukční paskvil.

Osmnáctky jsou ideální startovací kategorie. Nechápu proč kromě výrobců na to kašlou i „RC činovníci“. Za šest let existence této kategorie nedokázali vytvořit mezinárodní pravidla a mezinárodní soutěže. Nepřímo tak negativně ovlivňují aktivitu výrobců i závodníků.

13

Re: Modelařina a komerce

Modelářství je v této kategorii tak trochu nutnost. Z nepochopitelných důvodů na to výrobci kašlou. Samolibý Robitronic žije v domění, že na jeho dvojkolce není co vylepšovat. Xray modernizuje všechno včetně košil, ale na M18PRO tři roky nesáhl. LRP udělá z jednoho výlisku plata podvozku všechno…On-road, Off-road, a časem možná i parníček nebo házelo. HPI ?, NANDA ? … díky pochybné kvalitě konkurence má zde Xray monopol, který jsou momentálně schopny rozbít jen modely vlastní konstrukce.

Pro běžného člověka, který má k dispozici jen to, co lze koupit je to nuda. Na Moravě se lidi úspěšně baví úpravami modelů, nebo jejich kompletní výrobou. Bude ale problém získat pro tento druh zábavy více lidí, protože neexistují modely, ze kterých by se daly čerpat obtížně vyrobitelné komponenty. Nejvhodnější by byl Scalpel, ale ten je bohužel konstrukční paskvil.

Osmnáctky jsou ideální startovací kategorie. Nechápu proč kromě výrobců na to kašlou i „RC činovníci“. Za šest let existence této kategorie nedokázali vytvořit mezinárodní pravidla a mezinárodní soutěže. Nepřímo tak negativně ovlivňují aktivitu výrobců i závodníků.

Musím uznat že jsi to vcelku dobře vystihl. Já bych asi nebýt závodu v Polné svoji aktivitu na poli osmnáctin silně omezil nebo dokonce skončil úplně, ale díky tomu jak to tam vypadalo (atmosféra, účast lidí, parádní dráha atd...) tak mne to zase znova nakoplo. Tudíž myslím, že mohu slíbit, že o některé konstrukční prvky rozhodně nebude nouze. wink

14

Re: Modelařina a komerce

Zdravím všechny.i když tuto kategorii jezdíme se synem teprve krátce,myslím si,že toto měřítko přímo vybízí k takové té klasické modelařině.Je jasné,že každý si nemůže vyrobit svůj vlastní podvozek,ale vymýšlet a realizovat různá vylepšení v této kategorii se přímo nabízí.Co se týká rozšířenosti této kategorie,problém vidím především v přílišné motorizaci aut.Jasně,že rychlost je opojná!Ale s rychlostí rostou také  nároky na peněženku.Nemůžu odjezdit jeden závod x-chelenge,abych nekoupil aspoň dvě sady mechů pro každého.Když to pak srovnám,třeba se závody v Určicích,tak za desetinovou cenu si zazávodím líp a ve větší pohodě.To samý platí i o MČR v Polné.Tam se za málo peněz hoóódně pěkně jezdilo.Ideální by asi bylo mít víc osmnáctkových tratí,ale to je jen utopie.A svazoví činovníci?Tedy zástupci různých sekcí nám počet závodníků můžou jen závidět!A Luďku,ty mě přímo děsíš?Jakýpak konec? 8)

15

Re: Modelařina a komerce

Zdravím všechny.i když tuto kategorii jezdíme se synem teprve krátce,myslím si,že toto měřítko přímo vybízí k takové té klasické modelařině.Je jasné,že každý si nemůže vyrobit svůj vlastní podvozek,ale vymýšlet a realizovat různá vylepšení v této kategorii se přímo nabízí.Co se týká rozšířenosti této kategorie,problém vidím především v přílišné motorizaci aut.Jasně,že rychlost je opojná!Ale s rychlostí rostou také  nároky na peněženku.Nemůžu odjezdit jeden závod x-chelenge,abych nekoupil aspoň dvě sady mechů pro každého.Když to pak srovnám,třeba se závody v Určicích,tak za desetinovou cenu si zazávodím líp a ve větší pohodě.To samý platí i o MČR v Polné.Tam se za málo peněz hoóódně pěkně jezdilo.Ideální by asi bylo mít víc osmnáctkových tratí,ale to je jen utopie.A svazoví činovníci?Tedy zástupci různých sekcí nám počet závodníků můžou jen závidět!A Luďku,ty mě přímo děsíš?Jakýpak konec? 8)

No je fakt že ty náklady šly s výkonem pohonů poměrně dost nahorů, ale je to opravdu o trati....Osobně si myslím, že uzrává čas zamyslet se na nějakým omezením minimálně pro juniory či nás starší. Mně osobně se moc líbila 2WD s tou třístovkou. Bylo to přiměřeně rychlé a ne moc nákladné. Příště asi zkusím i 180-ku s pětičlánkem. S ohledem na náklady mne ale potěšil v téhle kategorii výsledek našeho prototypu 4WD 180 na mikrotužky. Baterky to zvládly překvapivě dobře a je to tedy další levnější alternativa ježdění.
No já bohužel musím sledovat i nějakou tu ekonomiku a v autíčkách je to s vyděláváním dost složité. Ale neboj se, nezabalím to..... wink

16

Re: Modelařina a komerce

Malé tratě nejsou špatné, ale nesmí se to přehánět s jejich zužováním. Ideální stopa je jen jedna a větší prostor znamená méně kolizí při předjíždění. Loni za deset závodů na asfaltu jsem neměl tak zničenou karoserii jako za jeden závod v Polné. A když se v Polné podařilo model poškodit i lidem, kteří jsou pro mě etalonem jezdeckých kvalit, tak si myslím že šířka trati pod 2m a různé skokanské kreace nejsou vhodná volba.

Osmnáctkám chybí kategorie STOCK. Modely se 180kami ale nemají bohužel budoucnost. Baterie NiMh jsou na ústupu a některé obchody už je ani neobjednávají. Motory 180 se nedají běžně sehnat a tak kvete lichva při jejich prodeji. 180ky jsou také už příliš slabé a současné nastavení podvozků umožňuje projet většinu trati naplno. Příliš slabý výkon motoru zvýhodňuje dvojkolky, které jsou potom preventivně pro kategorii 180 zakazovány. Takže i příliš slabý motor škodí.

Pokud dnes existují AC motory, o které se nemusíte starat a jejich životnost je skvělá, tak je škoda toho nevyužít. A LiPolky beru jako nutnost. Podle mě je ideální STOCK model shodně slabým střídavým motorem a lehkými baterkami. Vyzkoušel jsem model s AC motorem 3000 ot/V + LiPo 930 mAh. Model je výrazně lehčí, vyvážený v ose a životnost gum je mnohem vyšší než s pětičlánkem. Další výhoda tohoto řešení je, že pouhou výměnou motoru se ze STOCKU stane OPEN. Podpořili byste takovou kategorii STOCK ?

17

Re: Modelařina a komerce

Malé tratě nejsou špatné, ale nesmí se to přehánět s jejich zužováním. Ideální stopa je jen jedna a větší prostor znamená méně kolizí při předjíždění. Loni za deset závodů na asfaltu jsem neměl tak zničenou karoserii jako za jeden závod v Polné. A když se v Polné podařilo model poškodit i lidem, kteří jsou pro mě etalonem jezdeckých kvalit, tak si myslím že šířka trati pod 2m a různé skokanské kreace nejsou vhodná volba.

Osmnáctkám chybí kategorie STOCK. Modely se 180kami ale nemají bohužel budoucnost. Baterie NiMh jsou na ústupu a některé obchody už je ani neobjednávají. Motory 180 se nedají běžně sehnat a tak kvete lichva při jejich prodeji. 180ky jsou také už příliš slabé a současné nastavení podvozků umožňuje projet většinu trati naplno. Příliš slabý výkon motoru zvýhodňuje dvojkolky, které jsou potom preventivně pro kategorii 180 zakazovány. Takže i příliš slabý motor škodí.

Pokud dnes existují AC motory, o které se nemusíte starat a jejich životnost je skvělá, tak je škoda toho nevyužít. A LiPolky beru jako nutnost. Podle mě je ideální STOCK model shodně slabým střídavým motorem a lehkými baterkami. Vyzkoušel jsem model s AC motorem 3000 ot/V + LiPo 930 mAh. Model je výrazně lehčí, vyvážený v ose a životnost gum je mnohem vyšší než s pětičlánkem. Další výhoda tohoto řešení je, že pouhou výměnou motoru se ze STOCKU stane OPEN. Podpořili byste takovou kategorii STOCK ?

Asi se na mne naštveš, ale souhlasit s Tebou nebudu, 2m trať už je letištní ranvej. Optimum je do 1,5m. Jezdíme to tak dvě sezóny na trati s natvrdo šroubovanejma dřevěnejma hlanolama v šesti lidech při zhruba třetinové délce tracku co byl v Polné a pokud nebudu uvažovat nejmenované velmi tenké karoserie tak máme spotřebu tak maximálně 2 kastle za seriál osmi závodů, kde ale každej odjede za den dobré 2hodiny čistého jízdního času. Ten nadjezd byl pochopitelně na hraně, ale stačilo jen prostě jet pomaleji.
Pokud jde o Stock kategorii, tak nemyslím že by to bylo s baterkama NiMh tak zlé. Ano ve velkých modelech jsou stoprocentně na ústupu ale v 1/18???  Li-po jistě není špatná volba, ale pokud uvážím to, že se stoosmdesátkou začínají často hlavně děti, tak se na mne nezlob, ale lipolku s tím vším co víme že se může stát bych jim do rukou nedal!!! Navíc stoosmdesátka s lipolkama už je výrazně za hranicí optimální účinnosti a většina lidí ji upeče. A stříďák do týhle kategorie????  Jak chceš zajistit kontrolu KV? Sám víš, že rozdílnost parametrů AC pohonů je doslova extrémní. Tudy cesta nevede. A předepsat jeden konkrétní stříďák??? Já třeba pokud bych jel stříďák tak to bude jedině senzorovej a jakej mi jako Stock variantu v tomhle případě doporučíš? Navíc i tady máme enormní rozdílnost v kvalitě softu i provedení regulací, takže to zase nebude možný "výkonově ujednotit". Dostupnost stoosmdesátek????
Kde vidíš problém? Speed 320, vrtulníkové stoosmdesátky, Xray Stock atd.  na trhu vcelku jsou a pokud máš pocit že zlatá stoosmdesátka je s cenou rovnající se asi tak 50-60ks cigaret  od těch zmiňovaných nějak předražená tak vážně nevím...Poslání motorku od dodavatele Tě bude stát 120-130 Kč za poštu, to bych spíš nazval lichvou. wink
Že nenazveš lichvou prodej náhradních dílů na Xray???? Nebo na jakýkoliv jiný model??? Něco je dražší, něco je levnější tak to prostě je, žijeme v tržním systému a modelařina se tomu nijak nevymyká.
Jak víš dělám stavebnice s tímhle motorem a tak je držím skladem ve větším objemu a nemohu za to že někdy někde jinde, kde jsou levnější dojdou.
A ještě k tomu výkonu 180-ky. Stačí se podívat na výsledky a nájezdy. Neřekl bych, že by to bylo právě na trati, která se jela v Polné tak slabé. Souhlasím, že 2WD se stoosmdesátkou jsou ve výhodě proti 4Wd, ale to přeci nebyl problém tohohle závodu. Jinak tedy, pokud víme, že 2Wd 180 je dobře fungující lehký, nenáročný a nenákladný model tak proč nenasměrovat stock sem. Když bude zájem, klidně připravím stavebnice a určitě nebudou předražený.... a provozní náklady budou proti X zcela jinde. Možnosti jsou, záleží na zájmu lidí.

18

Re: Modelařina a komerce

Asi se na mne naštveš ....

Nenaštvu… každý se na to díváme z jiného úhlu a od toho je diskusní fórum. Jen heslovitě …

- Konkurenceschopné zlaté 180ky, se u nás prodávaly od 99 Kč. Rok a půl je nemůžeme sehnat a jsme nuceni kupovat náhradu za 250Kč.

- Ideální stopa na trati je jen jedna, ostatní prostor je tam jen pro omezení rizika kolize při předjíždění. Je smutné když výsledek v závodě je ovlivněn počtem lidí, kteří tě při předjíždění trefí.

- Kombinaci LiPo + 180 jsem nenavrhoval

- NiMh jsou zbytečně těžký a model s nimi nejde v podélné ose vyvážit. Doba ukáže, jak dlouho se budou ještě vyrábět, když jejich největší odběratelé (letečtí modeláři) o ně ztrácí zájem.

- V jiných odvětvích modelářství se používají jen LiPolky a děcka tam mají taky.

- AC motor 3000 ot/V je pomalý, nenáročný na kvalitní regulaci a senzor už nepotřebuje vůbec. Co chceš regulovat, když jedeš 95% trati na plný plyn?

- Podvádění a kontrola motoru se řeší jako u jiných kategorií. Třeba tím, že ti ho pořadatel prodá s kontrolní známkou. Při ceně motoru cca 20$ by to snad šlo.
- V Polné nebyl problém s dvojkolkami v kategorii 180, protože tam nebyly povoleny

19

Re: Modelařina a komerce

Myslím si,že zavedení kategorie stock do osmnáctek by bylo asi nejideálnější řešení.Kdo by si chtěl zazávodit tzv.kolo na kolo,asi by šel do této kategorie.Není nic lepšího,než když tři-čtyři soupeři dojedou v jednom kole,tak jak se dělo v Polné nebo se to děje v Určicích.A kdo by chtěl rychlost a adrenalit,jezdil by open.A stock se stříďákem,nějakým pomalejším+lipo,to je podle mě cesta jak zatraktivnit tuto kategorii.Ale koukám,že jsme úplně odbočili od tématu.A tak modelařme a kuťme,ať máme náskok před soupeři.A když něco vymyslíme,tak se samozřejmě o ten zlepšovák podělíme se soupeři!

20

Re: Modelařina a komerce

Pokud se zdá obstarávání 180-tek složité a nákladné, tak proč se jako Stock nepoužije třeba MIG280 racing?  To je dle mého soudu solidní, levný a dobře dostupný motor, který navíc usnadní vyvažování. Navíc u něj už bych si klidně dovedl představit i lipolky (řekl bych že půjde líp uchladit než 180-ka), nemluvě o případné pomalejší variantě v podobě základního MIG280.

21

Re: Modelařina a komerce

zdravím pánové, jsem rád, že závod, který jsem připravil má  dobré ohlasy a vede k mnoha zamyšlením. Co se týká motorizace v kategorii (180 nebo STOCK) - nechme to uzrát na další sezónu a pak uděláme opět anketu. Otázka je spíše co s kategorií samostatně 2WD , která neměla moc velké obsazení i když bylo avizováno, že lidé přijedou.
Ke 180 bych ale podotknul, že trať byla koncipována tak, aby i ve 180 kách závodníci občas plyn ubrali a v Oupnu si taky trochu zajezdili, takže kompromis. Jít cestou trati širší a to 2 m se mi zdá už moc - taky by zabrala už moc velkou plochu nebo by byla moc krátká. Nicméně v rychlé pasáži  rovinka s táhlou zatáčkou měla v Polné šířku 1,8m , takže prostoru na předjíždění dostatek. V nejmenším profilu měla trať 1,2m a průměrně 1,5m, takže prostoru nebylo zrovna málo.
Velmi pozoruhodné je, že 3 zkušení závodníci kteří jeli 180 i Open najeli ve 180 lepší výsledek (nájezd kol) než v Oupnu a to už není náhoda. Takže vše je hlavně o zkušenosti a rukách. Samozřejmě rychlejší trať by pro 180  už znamenala zkázu motoru. Myslím, že i mnoho mladých závodníků pochopilo správně, že jejich místo je v slabších motorech, které jim nedovolí dělat velké chyby. Rychlost a nutnost motorizace udává vpodstatě styl trati (v Brně na x-ray chal. si samozřejmě téměř nikdo bez stříďáku o finále A neškrtne) V listopadu 2008 jsme na mistrovství dětí pustili všechny motory dohromady a trať byla výrazně pomalá a výsledek byl ten, že na motoru prakticky nezáleželo. Optimum byl motor 300 s (dostatečnou rezrvou na výkonu)
Problém s NiMh a jejich dostupností bude ale čím dál větší - v letadlech už je nikdo nepoužívá a mohu z vlastní zkušenosti říct, že kvalita osvědčených baterií Intellect   1200 a 1400 šla v nové řadě 1600 výrazně dolu - už jsem měl reklamace (které byly uznány) a to byly sady provozovány s motorem 300 kou. Naproti tomu Li Polky jsou už cenově stejné a začínají se objevovat v odolných obalech. Vývoj je tím celkem jednoznačně předurčen a NiMh budou pomalu vytlačeny i v autech.

22

Re: Modelařina a komerce

zdravím pánové, jsem rád, že závod, který jsem připravil má  dobré ohlasy a vede k mnoha zamyšlením. Co se týká motorizace v kategorii (180 nebo STOCK) - nechme to uzrát na další sezónu a pak uděláme opět anketu. Otázka je spíše co s kategorií samostatně 2WD , která neměla moc velké obsazení i když bylo avizováno, že lidé přijedou.
Ke 180 bych ale podotknul, že trať byla koncipována tak, aby i ve 180 kách závodníci občas plyn ubrali a v Oupnu si taky trochu zajezdili, takže kompromis. Jít cestou trati širší a to 2 m se mi zdá už moc - taky by zabrala už moc velkou plochu nebo by byla moc krátká. Nicméně v rychlé pasáži  rovinka s táhlou zatáčkou měla v Polné šířku 1,8m , takže prostoru na předjíždění dostatek. V nejmenším profilu měla trať 1,2m a průměrně 1,5m, takže prostoru nebylo zrovna málo.
Velmi pozoruhodné je, že 3 zkušení závodníci kteří jeli 180 i Open najeli ve 180 lepší výsledek (nájezd kol) než v Oupnu a to už není náhoda. Takže vše je hlavně o zkušenosti a rukách. Samozřejmě rychlejší trať by pro 180  už znamenala zkázu motoru. Myslím, že i mnoho mladých závodníků pochopilo správně, že jejich místo je v slabších motorech, které jim nedovolí dělat velké chyby. Rychlost a nutnost motorizace udává vpodstatě styl trati (v Brně na x-ray chal. si samozřejmě téměř nikdo bez stříďáku o finále A neškrtne) V listopadu 2008 jsme na mistrovství dětí pustili všechny motory dohromady a trať byla výrazně pomalá a výsledek byl ten, že na motoru prakticky nezáleželo. Optimum byl motor 300 s (dostatečnou rezervou na výkonu)
Problém s NiMh a jejich dostupností bude ale čím dál větší - v letadlech už je nikdo nepoužívá a mohu z vlastní zkušenosti říct, že kvalita osvědčených baterií Intellect   1200 a 1400 šla v nové řadě 1600 výrazně dolu - už jsem měl reklamace (které byly uznány) a to byly sady provozovány s motorem 300 kou. Naproti tomu Li Polky jsou už cenově stejné a začínají se objevovat v odolných obalech. Vývoj je tím celkem jednoznačně předurčen a NiMh budou pomalu vytlačeny i v autech.

Jak je vidět, tohle mistrovství celkem jasně ukázalo, že pokud se budeme držet trati přiměřené měřítku, je právě ona klíčovým aspektem a lze tak do jisté míry zbrzdit nepříliš příznivý trend nárůstu nákladů na osmnáctiny a pak nárůst výkonu který ne každý zvládne. Já osobně jsem odjel celou sezónu s motory řady 300 a stejnosměrnou regulací. Poté co jsem začal motor aktivně chladit tak jsem se dostal i na slušnou životnost (spotřeboval jsem 2 motory). Pokud jde o baterky, tak musím s Vláďou souhlasit. NiMh jsou na ústupu a třeba v Open už mají mizivé šance. Kvatita posledních V-tec 1600 je taky velmi proměnlivá (ze zkušenosti mohu potvrdit že cca 30-40% šlo před sletováním packu na reklamaci)
Ovšem i lipolky nesou problémy. Levné lipolky na tom vesměs nejsou moc dobře s životností a zatímco NiMh vcelku dokáží přežít nějaký ten náhodný či krátkodobý zkrat (u dětí a začátečníků, ale nejen u nich celkem běžný), tak lipol to vesměs odnesou totální zkázou.
Navíc lipol v tvrdém obalu momentálně na trhu dostupné pro 1/18 jsou cenově naprostá šílenost!!! Myslím že by tedy i baterky měly zatím zůstat tak jak jsou. Časem se to samo vyvrbí. Pro začínající je ale NiMh stále ještě rozumná volba (u mne třeba děti jezdí s KAN1100 což je v poměru kvalita/cena naprosto špičková baterka).
Spíš jsou otázky jestli nerozdělit Open na 2WD a 4WD (osobně jsem zatím proti jelikož jezdců s 2WD není mnoho a Ti nejlepší jim dokáží spolehlivě sekundovat i se 4WD) Pokud jde o 2WD placky (300 a čtyřčlánek) tak si myslím že by se to mělo zachovat a věřím že ta účast půjde časem nahorů. Ono totiž pro nás 40+ je oproti OPEN  přeci jen tahle kategorie velmi snesitelná. Je pravdou že vlastně jediný sériově vyráběný repezentant téhle třídy Scalpel není v základu moc vydařený model, ale ve finálu se dá doladit. No a cesta v podobě vlastní stavby je i tady možná a tak je tu další možnost budoucího srovnání modelařiny a komerce!!! wink

23

Re: Modelařina a komerce

Naprosto souhlasim s Ludkem A.
Problem sehnat 180 motor ? To je mozna v Brne ale u nas zajdu ke svemu nejmenovanemu nejblyzsimu prodejci Bidovi :-) a on mi ji proda bez problemu.
Myslim si ze Polna jasne ukazala ze i 180 neni pomala a reci o tom ze jeli porad na plnej plyn je nesmysl to se jen tak rika aby rec nestala .........
NiMh 2/3 od GP jsou naprosto bezproblemove a dokazuje to i Tom Brodsky ktery sahl do supliku oprasil stary (buch vi jak dlouho) GP1100 a dokazal se dostat v Polne na bednu. Jako dalsi alternativa misto LiPo jdou pouzit Lion baterie ktere byvaji v odolnem pevnem obalu navic pri cene srovnatelne s NiMh.
Co se tyce trati tak 2m pro 1/18 je opravdu zbytecne hodne a zde nemam stejny nazor jako Rask ano vsiml jsem si ze pro vas byla uzka trat problematicka taky jsem to parkrat schytal :-).
S oddelovanim 4wd od 2wd v open kategorii je podle me blbost. Nevidim zadnej duvod proc by se meli kluci za to ze si dokazi udelat podvozek doma trestat tim ze jim predepisem ctyrkolky navic pochybuji ze by je bavilo jezdit samostatnou kategorii ve dvou lidech.

24

Re: Modelařina a komerce

Plně souhlasím s názorem Luďka:
Pokud jde o 2WD placky (300 a čtyřčlánek) tak si myslím že by se to mělo zachovat a věřím že ta účast půjde časem nahorů. Ono totiž pro nás 40+ je oproti OPEN přeci jen tahle kategorie velmi snesitelná. Je pravdou že vlastně jediný sériově vyráběný repezentant téhle třídy Scalpel není v základu moc vydařený model, ale ve finálu se dá doladit. No a cesta v podobě vlastní stavby je i tady možná a tak je tu další možnost budoucího srovnání modelařiny a komerce!!! Mrkající

25

Re: Modelařina a komerce

...NiMh 2/3 od GP jsou naprosto bezproblemove a dokazuje to i Tom Brodsky ktery sahl do supliku oprasil stary (buch vi jak dlouho) GP1100..


nj, jenze ty 5 let stary accu jsou jeste z tech serii kdy elektrolyt v NiMH byl kvalitni, o novejsich seriich se to rict neda...


k samotnemu MCR, krome 2 veci a to:
-
skokanek - jednak to na onroad zavodech imho neni stastny napad a udelat ho tak aby se neskakalo neni realne mozne, druhak do zatacky za nim nebylo diky nemu prilis dobre videt, zvlast kdyz se tam motal nasazovac, pripadne nekdo zustal viset pod nim.. Klopenka byla celkem fajn.
osvetleni - bohuzel to je dano salem, ale bylo tam malo svetla
-
nemam co vytknout, dobra organizace, vytecny peceny cunik, fajn atmosfera