1

Téma: rozložení hmotnosti

Všude píšou, že čím větší je hmotnost na nápravě, tj. čím vyšší přítlak na nápravu jest, tím má daná náprava lepší adhezi. Ve skutečnosti to má jedno ALE. U opravdových aut 1:1 to neplatí vždy, poněvadž dieselové težké motory uložené před přední nápravou zvyšují nedotáčivost oproti lehčím zážehovým. Dále pak asi záleží na uložení motoru: čím je motor dále za přední nápravou, tím je nedotáčivost nižší, ale zároveň je i nižší přítlak přední nápravy k zemi...Ptám se, do jakého hmotnostního poměru náprav se jedná o zlepšení (snížení) nedotáčivosti (př. do 60:40) a přetáčivosti (př. do 40:60)...díky za vše!
:?:

2

Re: rozložení hmotnosti

Každopádně zajímavá otázka! Přiznám se, že už bohužel nejezdím kategorii, kde by zodpovězení této otázky bylo nezbytně nutné, ale jistě mnoho z těch kdo se zabývají 1:10 on road k tomu bude mít co říct. A já se velmi rád poučím a ohlídám si to tu...

3

Re: rozložení hmotnosti

Všude píšou, že čím větší je hmotnost na nápravě, tj. čím vyšší přítlak na nápravu jest, tím má daná náprava lepší adhezi. Ve skutečnosti to má jedno ALE. U opravdových aut 1:1 to neplatí vždy, poněvadž dieselové težké motory uložené před přední nápravou zvyšují nedotáčivost oproti lehčím zážehovým. Dále pak asi záleží na uložení motoru: čím je motor dále za přední nápravou, tím je nedotáčivost nižší, ale zároveň je i nižší přítlak přední nápravy k zemi...Ptám se, do jakého hmotnostního poměru náprav se jedná o zlepšení (snížení) nedotáčivosti (př. do 60:40) a přetáčivosti (př. do 40:60)...díky za vše!
:?:

Ahoj. Pokud tvůj dotaz směřuje k modelům a ne k dospělým autům, tak u 4WD je nejlepší rozdělění hmotností 50:50 jak předozadně tak i pravo-levě ! Ideální stav, v praxi těžko dosažitelný. Auto sedí v zatáčkách (i ve smyku), případné nerovnosti a kamínky přejíždí rovnoměrně, v letu při skocích je vyvážené a dopad se dá citlivě řídit plynem za letu. U aut 1:1 je víc proměnných, které ovlivňují vyvážení-pasažéři, náklad, stav paliva atd...

4

Re: rozložení hmotnosti

Také bych se přiklonil k 50:50 i u závodních speciálu se takto váha snaží rozložit třeba motorem posunutým co nejvíce do středu auta.
Na modelu by to mělo být stejné i když srovnání sil které na model působí je úplně jiný. Také výkon a váha je mnohem větší než u normálního auta.
Ale z důvodů které tu jsou popisovány jako ( smyk a skok ) je nejspíš 50:50 nejlepší.

5

Re: rozložení hmotnosti

to, že má více zatížená nápravě větší adhezi je pravda, to tvoje ALE zahrnuje kinetickou energii celého auta
další pohled na věc by mohl být pro 2WD auta (třeba Mercedes 123) kde když hodně zatížíš přední nápravu, tak ti sice pojede tam kam má, ale bude jí to kazit hnaná nezatížená zadní náprava, která kvůli menší adhezi začne dříve prokluzovat a chovat se nepředvídatelně
pravdou je, že když v Karose vyndáš rezervu, která je uložená před přední nápravou a pojedeš bez lidí, tak se z toho stane OPRAVDU HODNĚ nedotáčivé vozidlo
osobně se přikláním též k názoru, že pro neutrální auto potřebuješ mít rovnoměrně rozloženou hmotnost, ALE na druhou stranu když ostře brzdíš a auto se ti v pérování a tlumičích "navalí" dopředu, sbohem neutrálnosti
(mimochodem, můžeš mi dát tip na nějaké vozidlo, které má motor PŘED přední nápravou? a ať to není nějaký bagr nebo dozer  smile )

6

Re: rozložení hmotnosti

noo...muzu...vetsina vozidel ma ulozeny motor PRED predni napravou..alespon tak to v charakteristice ulozeni motoru pisou...vyjma BMW, ktere ma diky dlouhemu rozvoru a kratkemu prednimu previsu motor ZA predni napravou...otazkou je o kolik je VPŘED ci VZAD...napr. AUDI s ulozenim motoru prilis vpredu (a bagr to neni) melo problemy s prilisnou nedotacivosti...posledni modely posouvaji motor vzad...

Poroucim se!

7

Re: rozložení hmotnosti

podívej se těm autům pod haupnu  8)

8

Re: rozložení hmotnosti

Obecne bych se priklanel k rozlozeni hmotnosti 50/50 v obou osach. Ale praxe je trosku jina je to dano jiz konstrukci od vyrobce a pouzitou elektronikou (motor, regl., servo, prijimac) a jeji rozmisteni na podvozku. V prvni chvili se dovazuje aby auto nekulhalo a to je tak asi vsechno co se s dovazenim dela, neni prilis vhodne zatezovat zbytecne auto balastem.

9

Re: rozložení hmotnosti

Rozlozeni hmotnosti je asi opravdu nejlepsi 50:50. Ale vic by me zajimalo jak moc spatnej vliv ma motor posazeny mimo osu (tak jak je nynejsi trend), protoze prece jen kotva musi pusobyt jako docela slusny gyro.
Podle meho nazoru by mely byt vsechny rotacni casti co nejvice v tezisti (hlavne motor) rozlozeni vahy 50:50 a veskera vaha smerovana co nejvice do stredu teziste.

10

Re: rozložení hmotnosti

Treba XrayT1 mel motor presne jak pises tedy uprostred vzdu a baterky pred nim po 3 na kazde strane, ale T2 tedy evoluce uz ma motor mimo osu a baterky tvori v podstate protivahu.

Domnivam se ze pokud neni motor na silentbloku, ale pevne uchycen neni rotace kotvy az tak radikalnim momentem vuci protivaze tedy baterkam.

11

Re: rozložení hmotnosti

Evoluce donutila dat motor proti baterkam kdyz chteli snizit teziste (dat prevody niz) , ale porad si myslim ze takhle vyosenej motor nebude to pravy orechovy a jsem hrozne zvedavej jak se bude evoluce odvijet dal.
Me se docela liby (co se tyce rozlozeni hmotnosti) podvozek Team magic e4 ep.
[URL=http://imageshack.us]http://img88.imageshack.us/img88/9863/teammagice4epvb8.jpg[/URL]

12

Re: rozložení hmotnosti

vypadá to, že auta typu Xray T2 008, Serpent 400, Kyosho TF-5 Stallion, Yokomo MR4-TC BD, TC5, HB-Cyclone, Schumacher Mi3  atd..nepovazujou uchyceni motoru na středu jako nějakou velkou evoluci vpřed. A nemyslím si, že je to ještě nenapadlo ba naopak. Ovšem uvidíme s čím přijdou tyto zmiňované firmy přístě. 8)

13

Re: rozložení hmotnosti

nechci zapomenout ani na Tamiya TRF415...  tongue

14

Re: rozložení hmotnosti

Já si myslím že pokud se budeme bavit o kotvě motoru jako o gyru, tak pokud je motor umístěn napříč tak pomáhá udržet stabilitu v zatáčkách, a v podélném  směru to nemá žádný vliv a naopak. Jinak se také přikláním k 50:50.

Teď už jezdím jen na Volty a Ampéry.....

15

Re: rozložení hmotnosti

stejně mi příjde, že to není nějak exrtra podstatný pár gramů sem, pár tam... nevím, zeptám se na to Jury, ptž mi to příjde docela cool téma, ale podle mě Xray nemá rozložení 50:50 a myslím, že 008 je uplně nejskvělejší auto co se ovládání, ale asi i všeho okolního týče smile,
Vždy bude zatížená víc naprava zadní...

16

Re: rozložení hmotnosti

Jasně Jiříku pozeptej se nám.. jinak s tím názorem na 008 souhlasim :-) Doufám, že jsi to po Kolíně večer moc nepřehnal.. big_smile  pa

17

Re: rozložení hmotnosti

Jeste k tomu ulozeni motoru u realnych 1:1 aut. BMW (napr. 1) má zhruba pulku z jeho 4 nebo sesti valcu schovanych pod celnim sklem (na ukor dlouhe palubni desky) a pricemz ma predni napravu hoodne vepredu, skoro minimalni predni previs...z cehoz vyplyva dobre rozlozeni hmotnost a skvele jizdni vlastnosti

18

Re: rozložení hmotnosti

docela by mne zajimalo kterej bavor ma čast nebo aspon jeden valec schovanej pod čelnim oknem:-) proč asi bramboraky maj dlouhe čumaky že by taaaak moc velka vrtule na chlazeni?? :-)

19

Re: rozložení hmotnosti

Třeba jsem teď koukal na bavora 3, r.v. 2002, a měl vidět jen 3 svody ze šesti válců. Geometricky jsou pod čelním sklem asi jen dva válce, protože jeden zakrývala traverza pod čelním sklem. wink

20

Re: rozložení hmotnosti

a nebyla to V6 že by dalši valce byly na druhe strane a ne pod oknem:-)

21

Re: rozložení hmotnosti

Abych pravdu řek, po přečtení odpovědi jsem se opotil. Ale úlevou bylo, že jsem si vzpomněl,že BMW má tyto benzinové šestiválcové motory řadové pokud já dobře vím. 8)

22

Re: rozložení hmotnosti

jj to maš pravdu ale jinak k tem motorum myslim žes spiš špatne koukal nebo aspon ja si nevzpominam na žadneho brambora kterej by mnel schovane valce pod přednim sklem(nemluvim o blaznivych tunyngařich co tam nacpou motor buh vi z čeho:-) )

23

Re: rozložení hmotnosti

Tak se podivej nějak do inzerátů, kde jsou fotky mot. prostoru a uvidíš, že nekecám. Určitě nějakýho brambora najdeš. Ten můj byl BMW 3 Touring starší generace wink (ten co sem našel, nevlastním lol )

24

Re: rozložení hmotnosti

ja to nepotřebuji hledat vim že valce nejsou schovane max je přes ne nejakej plast ale rozhodne nejsou pod čelnim oknem.ale nechme toho tu to neni o velkejch autech ale o rc

25

Re: rozložení hmotnosti

Stačilo sledovat Autosalon na Primě, tam to bylo i řečeno. Dlouhá kapota nemusí být zcela vyplněna motorem, ale tvoří deformační zónu, navíc je toto z estetického hlediska. Proč jinak by tyhle auta měly dlouhou přístrojovou desku? U dodávek nebo MPV je motor pod čelním sklem schovaný téměř celý, také proto je k motoru téměř nemožný přístup. Souhlasím s ukončením diskuse.