Téma: Jak dál?
Další halová sezóna skončila a už teď se plánuje následující.
Co si myslíte, že přinese?
Další přemotorování modelů této kategorie nebo snad opak?
A co tratě?
Sdělte své touhy a přání. Možná se nějaký pořadatel inspiruje.
Nejste přihlášen. Přihlaste se, nebo se zaregistrujte.
Další halová sezóna skončila a už teď se plánuje následující.
Co si myslíte, že přinese?
Další přemotorování modelů této kategorie nebo snad opak?
A co tratě?
Sdělte své touhy a přání. Možná se nějaký pořadatel inspiruje.
No k plánum ... hmmm:
No my plánujem spíše rozběhnout Open 2WD 18_tiny s nějakým omezením motoru a počtu článku, ať i my staří "dědkové" si mužem zajezdit ...
Jinak proti stříďákum nic nemám, mohou si to přijít skusit na naši technickou trať, dáme jim tam prostor, aspoň bude zábava
... mantinely to vydržej, ty 45mm hranoly jsou dost odolný ...
Pokud ukecám pár lidí z města a povede se nám udělat venkovní dráha v Centru volného času přes léto, tak by jsme na podzim mohli pustit i něké 18_kové buginy a trucky ...
...No my plánujem spíše rozběhnout Open 2WD 18_tiny s nějakým omezením motoru a počtu článku, ať i my staří "dědkové" si mužem zajezdit ... ...
To se nám tu na Moravě taky zamlouvá. JONAS má v hlavičce nástin pravidel "senior 40+". Docela dost slibných. Možná, že hlavní myšlenky tu pro inspiraci zveřejní, aby byl čas na přípravu.
Hrubý návrh pravidel pro kat. "M18 senior 40+":
- rozměry dle obecných pravidel
- podvozky povoleny amaterské i tovární koncepce 2 WD i 4WD
- motor max. řady 300, nerozebiratelné. Jakékoliv jejich úpravy zakázány (záběh motoru se nepovažuje za úpravu)
- napájení max. 4 články typu NiCd, NiMH s max. jmenovitým napětím sady 4,8 V
Poznámka: Prostě pohodová, nenáročná a levná kategorie udržující seniory v kondici, kteří raději bojují "rukama" a ne "materiálem".
Já to vidím tak že všichni z toho dělají dostihy na velkých desítkovich tratích.Kde jsou ty časy kdy tato kategorie byla levná záležitost.Pokud to pořadatelé nějak neusměrněj tak to vede k záhubě a budou to jezdit je Ti co na to mají,což není můj připad.Pomalu přecházím k M 280sátce tam se to snad takhle nezvrhne.
...Sdělte své touhy a přání. Možná se nějaký pořadatel inspiruje.
Osobně bych přivítal vznik a podporu mezinárodních pravidel. Vymýšlení různých variant pravidel tuto kategorii jen poškozuje. Jednak se tříští počty lidí v kategorii a změny v pravidlech si často vynucují zbytečné výdaje.
Jsem pro rozdělení kategorií jak v „desítkách“ : Stock (obyčejná 300ka) a Modified (libovolný motor ). Ostatní rozdělení (počet článků, 2WD, 4WD, tovární modely, amatérské, … ) je podle mě nepodstatné.
A co se týká střídavých motorů, tak bych se jim nebránil. Pokud jsou tak nevhodné, jak se tady všeobecně tvrdí, tak ať se o tom každý přesvědčí sám. Já osobně mám jinou zkušenost.
Skopal Radek
uz sa vie kde sa bude dat tento rok v CZ jazdit so Scalpelom?
napriklad na Vsetine
napriklad na Vsetine
ty jsi ze vsetina?
Skončil jsem s 1/10 a plně se začínám věnovat 1/18 onroad. Mám M18 Pro a již minulou zimní sezonu jsem ho otestoval. Nyní i na asfaltu. Výborné jízdní vlastnosti podobající se skutečné 10tině.
Závody 1/18 se rozšiřují: jezdily se v rámci XTC Morava a nyní budou pokračovat tímto seriálem i v zimě v Brně na koberci. Dlaší možnosti bude BPA cup 2007/2008 a zajisté závody v Kostelci na Hané.
Pravidla jsou všude volná, jen napětí je dané na 7,4 V. Ale když se sejde skupina lidí a každý bude mít jiný motor, jsem zvědav, jak to bude vyrovnané. Já osobně pojedu 370ku motor a 6čl. Na asfaltu jsem byl schopen konkurovat střídavým systémům v kombinaci s lipo bateriemi. Ale jen díky stopě. Jinak tyto kombinace jsou mnohem rychlejší než motor 370. Uvidím, jak to bude na koberci. Pokud budu stíhat, neměním.
Ale kategorie by měly být rozděleny alespoň na STOCK (300, 370) a OPEN (střídavé motory, modified micro motory). A bylo by to myslím hodně zajímavé.... Ale to se nestane.
První závod na koberci v Brně ukáže, jak se trend bude ubírat dále.
300 a 370 stock jo? i na trati jako je v bosonohach jo? hmmm
První závod na koberci v Brně ukáže, jak se trend bude ubírat dále.
Nevím jak u Vás na Moravě, ale v Čechách jde tato kategorie někam.... , raději neříkat kam.
Stačí se podívat na počet startujících na závodech a je to celkem jasné. Podle mne je zásadní problém v tom že se osmnáctiny jezdí společně s desetinama na trati kterou já nazývám letištní ranvej. Tento trend zavedl osmnáctiny rychlostí ale i provozními náklady hodně blízko desetinám. To ale znamená že původně zajímavá začátečnická a nenáročná kategorie se posunula dost mimo. Dokud se nebudou jezdit závody na tratích adekvátních rozměrů a nejlépe samostatně (aby se účastníci necítili jako odstrkované popelky) tak se to asi moc nezlepší. Začátečník (myšleno člověk třeba s M18RTR) se na současných závodech vesměs nechytne. Bez okamžitých značných investic je nekonkurenceschopný i kdyby měl ruce pozlacené.
Jinak původně položené téma "Jak dák???" může mít samozřejmě řadu odpovědí, podle toho jaký je úhel pohledu.
Ještě k těm nákladům....
Dovolím si skromný dotaz? Kolik hodin provozu vydrží na Tvém M18pro obutí mechovkama se kterýma závodně jezdíš ?
Dovolím si skromný dotaz? Kolik hodin provozu vydrží na Tvém M18pro obutí mechovkama se kterýma závodně jezdíš ?
No mechy asi jeden závod
//nauc se upravovat citace. W.
Ještě k těm nákladům....
No prave Igor presel z 1/10 na 1/18 kvuli nakladum tak jsem moc zvedav kolik usetri .
No mechy asi jeden závod
Takže jestli se nepletu bude to tak maximálně 30-40 minut jízdy??? To ale není moc dlouhá výdrž....
Neber to zle, vím že v desítkách je to ještě o výrazně větších penězích, ale obávám se že spoustu začátečníků dokáží současné náklady závodních osmnáctin rychle odradit a tím pádem stagnuje počet jezdců (v Čechách). Před cca třema lety mi jedna sada mechovek stačila na tři závody plus trénink a motor (běžná třístovka), když jsem ho neuvařil svoji blbostí, tak chodil taky dost dlouho. Další věc je, že v současném výkonu půjde většina plastových dílů pohonu M18-tek rychle do šrotu a náklady na náhradní díly či tuning zase porostou. Model vystrojenej za deset a možná i mnohem víc litříků (myšleno bez Rc soupravy) asi dnes nebude vyjímka. No a to jsem ještě ani neuvažoval o stříďáku. No a to je podle všeho problém jak dál..... Byl jsem kdysi odpůrcem svazování osmnáctin pravidly typu předepsaného motoru, předepsaných pneumatik atd....
Totální uvolnění bohužel spolu s jěžděním na desítkových tratích přivedlo tuhle kategorii určitým způsobem do slepé uličky. Rozškatulkování by možná byla cesta, ale souhlasím s tebou že se to asi nestane!!!
Podle mého soudu by vše vyřešily závody na tratích s rozměry odpovídajícími osmnáctinám, jinak to je bludný kruh. Jak píšeš výše, díky rukám zatím vystačíš s "370-kou" ale jak dlouho????
Zatím baterky Intelect 1400, ale jak dlouho??? Lipol jsou lehčí, mají nižší těžiště, větší kapacity a ..... jsou dražší.
I desetiny voltu rozdílu v napětí baterky dnes dělají až tisíce rozdílu v otáčkách motoru.... a kolotoč jde dál (pokud se s modelem ještě pořád vejdeš na trať).
Dokud se nebudou jezdit závody na tratích adekvátních rozměrů a nejlépe samostatně (aby se účastníci necítili jako odstrkované popelky) tak se to asi moc nezlepší.
Souhlas, na minulych zavodech jsem si na nasi male trati fantasticky (aspon z meho pohledu) zazavodil s Tomasem Knoppem, jeli jsme sice 300ky, ale oba na 5 clanku, poprve jsem dopredu mohl pouzit i "45ky", opotrebeni gum po celem dni nula nula nic, zabava maximalni.
(doufam ze ta citace je spravne upravena)
Souhlas, na minulych zavodech jsem si na nasi male trati fantasticky (aspon z meho pohledu) zazavodil s Tomasem Knoppem, jeli jsme sice 300ky, ale oba na 5 clanku, poprve jsem dopredu mohl pouzit i "45ky", opotrebeni gum po celem dni nula nula nic, zabava maximalni.
Celkom s tebou súhlasím. Niektoré "obmedzenia" sú na prospech veci. Je len škoda, že sa mnohí ženú za maximálnou rýchlosťou a stráca sa radosť z jazdenia...
Celkom s tebou súhlasím. Niektoré "obmedzenia" sú na prospech veci. Je len škoda, že sa mnohí ženú za maximálnou rýchlosťou a stráca sa radosť z jazdenia...
Přesně tak. Včera jsem otestoval čtyřiadvacetinu se zlatou stoosmdesátkou a dvojicí lipolek. Rychlost (10-12m/s) a akcelerace úžasná ale ve finále svezení o ničem. Na dráhu 800mm šířky s délkou rovinky 5m jsem se prostě na plný plyn nevešel a nevešel, takže přišlo na řadu omezení plynu na vysílačce. Nakonec, když jsem to stáhnul na -30%, jsem si s tím konečně slušně zajezdil jako s jiným pomalejším modelem na čtyřčlánek (bez omezení plynu). Takže to je sice zkušenost z jiný kategorie, ale platí jistě i pro osmnáctiny. Třeba nakonec Ti "rychlíci" přijdou na chuť i ježdění s normálně motorizovanou osmnáctinou na rozumné (užší a kratší) trati a pak se snad nějaká cesta dál najde.
...
jen mirne odbocim, pojede se letos MSR 1:18? nahod mi kdyztak nejake info.. dik
Souhlas, na minulych zavodech jsem si na nasi male trati fantasticky (aspon z meho pohledu) zazavodil s Tomasem Knoppem, jeli jsme sice 300ky, ale oba na 5 clanku, poprve jsem dopredu mohl pouzit i "45ky", opotrebeni gum po celem dni nula nula nic, zabava maximalni.
Tak, tak o tom to mělo bejt....
Dobrá zábava a za rozumný peníze.
S luisem souhlasím v mnoha věcech. Já mám 18tinu v plném tuningu a levné to nebylo. Když to spočítám, tak i s vysílačkou je to na start cca 18000kč se vším všudy. Ale to je extrém... Ale i se základním Pročkem se dá jet velice dobře. Ale chce to zůstat u motoru 300 a 6článku... Pak je to v pohodě. prošel jsem tím. Když jsem koupil volnoběžku, musel jsem jít do duralových poloos. pak mikro přijímač Spektrum atd. Kdyby byla jasně daná kategorie s motory 300 tak je to myslím v pohodě. A lidi by do toho šli. Ono se to dá držet v rozumných mezí... Ale pořadatel to nechá uvolněné a je to problém.
Ale jeden seriál je super, protože tam jsou jasná pravdla - Brno-Březí - Lužice.. Tam to pořadatel drží na uzdě. Já tam jezdím kategorii 180, 5 článků a krása... A jak je to vyrovnané. A trať je taky velikostí úměrná 18tinám. Pak je tam i kategorie 300 s motorem 300 a 6čl. A je to... Jezdím to už druhým rokem a max spokojenost
http://www.masters.cz/moravskoslezsky-pohar-propozice-13244 toto jsou pravidla na Moravsko-Slezský pohár. jsou tam i 1/18. Jasně dán 5ti článek a motor od 180-do 370... Paráda.. Tak to má být...
Takže už tu máme dva seriály s jasně danými pravidly. Dle mého názoru dávat střídavý motor do 1/18 a lipo baterie je zbytečnost. Vždyť plechovka 300 stojí cca 200 kč. A jízda na 5 článků je úplně krásná. 6 článků taky ujde na větší tratě. Jsem to viděl na tom závodě na asfaltu: měli 2WD, lipo, motor 6500 ot. A jelikož to byla 2WD, tak museli velmi opatrně ze zatáček a vyjížděli delší oblouky než já... Proto jsem na ně celkem měl. Jasně 2WD je něco jiného na řízení jiná než 4WD. Ale jde o tu rychlost. Ten model je stavěn na určitou rychlost... To je můj názor. A tak jsem pro omezení motorem a napětím článků. Ale přesvědčit další pořadatele to bude problém a zřejmě bez výsledku. Pan Kořínek sice v Brně udělá na rovině "omezení v podobě šikany", aby tak srovnal rozdíly. Ale to moc asi nepomůže...
jen mirne odbocim, pojede se letos MSR 1:18? nahod mi kdyztak nejake info.. dik
Asi ťa Tomáš sklamem, ale MSR sa nepôjde. Múdre hlavy vymysleli, že keďže kat. 1:18 sa nejazdí v rámci EFRA a teda sa nedá postúpiť na ME, tak nie su potrebne MSR v tejto kategórii. Myslím, že to ani netreba viacej komentovať....
Naviac aj v BB sa upravili pravidlá tak, že sa bude jazdiť 1:18 prakticky bez obmedzenia (len max. 6cl NiMh,NiCd). Keď som navrhoval obmedziť motory na max. 300 - 370 plechovky tak som neuspel (ako vždy...). Uvidíme čo sa zmení po tejto sezóne.
http://www.masters.cz/moravskoslezsky-pohar-propozice-13244 toto jsou pravidla na Moravsko-Slezský pohár. jsou tam i 1/18. Jasně dán 5ti článek a motor od 180-do 370... Paráda.. Tak to má být...
V propozicích (dle odkazu) je napsáno :
„Motory mohou být velikost typu od 180 do 370“ …šílená čeština…
Takže můžu použít „stříďák velký jak 370“ .