1

Téma: Pravidla OPEN 28

Vzhledem k tomu, že původně organizované závody modelů mini-z s otevřeným tuningem nějak upadly, nechal jsem se trošku inspirovat na několika zahraničních serverech k návrhu nové kategorie malých modelů měřítka 1:28. Níže předkládám k diskusi návrh konstrukčních pravidel. Mělo by se jednat o kategorii, kde nepůjde o extrémní rychlosti (i když je v principu nevylučuji), ale o pohodové svezení. Také by nemělo jít o extrémní finanční náročnost (i když cena závodního provedení jednotlivých modelů nakonec nejspíš jistě přesáhne cenu krabicového Mini-z či Iwaveru). Cílem je umožnit společný závod podvozků různého provedení (tovární i amatérské konstrukce), tak aby některé modely nebyly byloženě zvýhodněné či naopak handikapované.


Charakteristika:
základní rozměry modelu odpovídají měřítku mini-z, tedy přibližně měřítku 1:28.
rozvor kol max. 102mm
maximální šířka modelu 83mm
maximální délka modelu bez křídla 180mm
maximální délka modelu s křídlem 190mm
minimální hmotnost podvozku připraveného k jízdě bez karoserie 160g
model a jeho části nesmí poškozovat trať.

Karoserie:
karoserie musí odpovídat reálné předloze. Povoleny jsou originální karoserie Mini-z, Iwaver aj. i domácí výroby, pokud jejich hmotnost nebude nižší než 40g.
Je povoleno použití přítlačného křídla s maximální hloubkou 25mm, které ale nesmí přesahovat šířku modelu.
Karoserii smí přesáhnout, ale tak, že nesmí překročit maximální délku modelu. Materiál křídla je libovolný.
Není povoleno použití přídavných nárazníků.

Podvozek:
libovolné konstrukce tovární i amatérský s pohonem výhradně zadní nedělené nápravy, tzv. 2WD
Žádná část podvozku nesmí přesahovat půdorysný obrys použité karoserie. U modelů mini-z je povolen libovolný tuning libovolného výrobce a totéž platí i pro další modely.

Motor:
povoleny všechny nerozebiratelné feritové motory velikosti "130"  "145" a "180" Vysloveně jsou zakázány neodymové motory Atomic (jsou navíc i rozebiratelné). Je zakázáno motory jakkoliv upravovat.

Elektronika:
je možno použít libovolné RC vybavení.

Pneumatiky:
libovolné (gumové i mechové) s maximální šířkou 16mm.

Baterie:
pouze čtyřčlánková baterie NiMh nebo NiCd velikosti AAA nebo 2/3AAA s nominálním napětím článku 1,2V

Ing. Luděk Aschenbrenner

2

Re: Pravidla OPEN 28

Konečně rozumný návrh.
V zásadě souhlasím,ale s těmito připomínkami:
- Nepovolil bych motory velikosti 180(tyto motory jsou schopny "zametat i s 18kou).Přikláněl bych se k motorům do velikosti 150,bez možnosti výměny uhlíků.(bez tuningových motorů na Mini-Z a pod).Specifikoval bych kategorii Standard a Expert (dle motorů)
- Povolil bych mírný přesah předního nárazníku dopředu o cca 1-2mm(ochrana karosérie).

3

Re: Pravidla OPEN 28

...Nepovolil bych motory velikosti 180(tyto motory jsou schopny "zametat i s 18kou)...


Na 4 články? Na základě provozování této koncepce bych ani neřekl.

Hezký zbytek dne přeji. MiKy; http://mkmiky.wz.cz

4

Re: Pravidla OPEN 28

- Nepovolil bych motory velikosti 180(tyto motory jsou schopny "zametat i s 18kou).Přikláněl bych se k motorům do velikosti 150,bez možnosti výměny uhlíků.(bez tuningových motorů na Mini-Z a pod).Specifikoval bych kategorii Standard a Expert (dle motorů)
- Povolil bych mírný přesah předního nárazníku dopředu o cca 1-2mm(ochrana karosérie).

Problém 180 motoru není při čtyřčlánku tak velký. Motor točí cca 20000RPM a to je jen o něco víc než standartní motor v minizetku. Například mini-z v tuningu s motorem X-speed jezdí naprosto srovnatelně jako jiný model 1:28 se "180". Stačí počítat.

X-speed 28-30 tis. RPM na 4,8V a převod 7/43 resp. 8/43 to dělá na nápravě cca 4700 otáček

180-ka 19-20 tis. RPM na 4,8V a převod 12/42 resp. 11/43-44 to dělá na nápravě nějakých 4800 otáček

Motor řady 150 neznám, vím jen o 145-kách, ale ty mají nízké otáčky a auta s nimi na 4 články moc nepojedou. Motor Falcon který je super na šestičlánek ve "24", točí se čtyřčlánkem jen cca 14000 RPM a to už je málo.
Dělení kategorií na Snadart a Expert mi momentálně nepříjde jako vhodné. To povede k nesmyslně drahé kategorii s Atomic a jinými těžko zvládnutelnými motory.
Přesah nárazníku bych záměrně nepovolil, protože to je pak v podstatě naběrák, který podebere odhodí auto přede mnou (viz. třeba provedení Atomic karoserií). Další věc je, z čeho by ten nárazník měl případně být aby chránil???
Jak by se třeba do mini-z nebo Iwaveru montoval???

5

Re: Pravidla OPEN 28

Ta 180 je i cenově výhodná. Provoz je levný a díky odběru lze jezdit na 650mAh až 20 min. Já bych se tý 180 nebál. V nižší řadě jsou dražší i výkonější motory.

Hezký zbytek dne přeji. MiKy; http://mkmiky.wz.cz

6

Re: Pravidla OPEN 28

taky bych se 180ky nebal.. premotorovany auto je casto ve vysledku pomalejsi..

7

Re: Pravidla OPEN 28

Mám v M 280tce 180tku motor a jsem s nim velice spokojenej.Do menších motorů bych nešel,jsou zbytečně drahé a navíc každej jinej.Pravidla se udělaly proto aby měl pokud možno každej auto stejnejch parametrů a za rozumný peníz.Bude to jen o rukách.