1

Téma: teplota baterky

Zdravim, koupil jsem dnes baterku http://www.modelarina.cz/nimh-akumulato … -3117.html Hned jsem ji dal nabit a i kdyz by mela zvladnout nabijeci proud 10A (2C) tak moje nabijecka to nezvladne. Nabijel jsem ji jen polovicnim proudem. Po hodine jsem ji byl zkontrolovat a byla uplne horka. Snizil jsem na 3A a taky nic moc. Tak jsem ji nakonec dorazil jen dvema ampery. To je normalni nebo to je spatny clanek? Vubec si nedokazu predstavit, ze bych do ni pustil 10A

2

Re: teplota baterky

Tak 1C by baterka zvládnout měla. Je otázkou, co je to horká. Baterka NiMh při nabíjení teplá je. Snižování proudu má své limity, protože pak nefunguje delta peak. Zkontroloval bych, jak to máš u nabíječky nastavené, aby správně nabíjení ukončila.
Baterku vybij a pak ji dej znovu nabíjet. Zkontroluj, zda se nabíjení ukončí přibližně po době kapacita/proud s přídavkem tak do 20%. Pokud ne, tak musíš změnit nastavení nabíječky.

Savage Flux HP, 2.4G, E-Revo Brushless, Savage XS SS, Axial Wraith, Latrax Teton,
Night Crawler, TRX-4

3

Re: teplota baterky

Bohuzel jsem na chate takze teplotu nemuzu zmerit. V ruce ji udrzim, to ano, ale je opravdu horka a kdyz rikam horka, nemyslim tepla. Uz jsem par baterek v ruce mel tak to snad muzu porovnavat. Do baterky s kapacitou 5Ah se mi veslo necelych 5000, takze jsem ji neprebijel.  Nabijecku pouzivam Accucell 6, coz neni zadna vyhra, ale nabiji dobre. Ale taky se u nabijeni NiMh neda nic moc nastavovat, pouze ten proud. Tak nevim. Jak prijedu domu, tak jeste zkusim zmerit tu teplotu, ale zda se mi to vazne hodne na to jak maly proud do ni poustim

Naposledy upravil: abernas (23. 08. 2012 05:54:57)

4

Re: teplota baterky

Neměly by se nabíjet nimh max. 1A? Já bych měl kdyžtak tip na dobrou nikláckou nabíječku za nějakých 400Kč, kde jen nastavíš kapacitu a jedeš, pokud by jsi měl zájem. Jinak, jak psal slv, nimh články se prostě hřejí poměrně dost.

5

Re: teplota baterky

Rozviril jsem tuto vec i na jinem foru a tam mi rekli, ze jsem baterku mohl klidne znicit, protoze:

1) na NiMh baterku se musi uplne jinak nez na LiPol
2) Do nove baterky nemuzu pustit takovy proud bez toho abych ji zformatoval a nebo aspon vybil
3) teplota nad 40 stupnu je pro NiMh aku smrtici

Takze pokud jsem ji neznicil, tak jsem ji dal minimalne poradne zabrat. Ted ji teda zkusim znova naformatovat, takze nekolik cyklu vybit nabit s nabijecim proudem max 0,5A

6

Re: teplota baterky

abernas napsal:

2) Do nove baterky nemuzu pustit takovy proud bez toho abych ji zformatoval a nebo aspon vybil

No jestli byla uplně nová a Ty na ní hnedka takhle zhurta, tak to budeš rád, jestli bude podávat standartní výkony.

7

Re: teplota baterky

no prave :-( Putovala ze sacku rovnou do nabijecky :-(

Naposledy upravil: abernas (23. 08. 2012 08:31:22)

8

Re: teplota baterky

Takhle, pokud vím, tak nikláky se formátovat nemusí, ale lipol ano. Nikláky zase trpí paměť. efektem, takže musíš jednou za x nabití, pokud ji nevycucáš úplně, vybít softwarově. A taky na ně opatrně teda s tím nabíjením.

9

Re: teplota baterky

Ve zkratce:,
NiMh trpí též paměťovým efektem - i když ne nijak hrozným a pro nás prakticky nepodstatným.
NiMh více trpí efektem "líné" baterie - změknutí - při nabíjení pohonných aku malými proudy a také samovybíjením při delším skladování.
Nimh je třeba formovat (ne formátovat), osobně jsem formoval vždy po 10-15 "tvrdých" cyklech v autě
Lipo netřeba formovat

Naposledy upravil: Fik (23. 08. 2012 17:19:36)

Savage FLUX HP tuning - Futaba 4PL  / Multiplex Funcopter v2         byl E-Savage
naše RC kalkulačka        Foto   Video

10

Re: teplota baterky

Doplnil bych : Ni-mh baterie jsem na začátku používal na závodech,a abych nějak vydržet 10 minut na trati,tak se mi osvědčilo baterie nabíjet 1 C ,a chladi ventilátorem 160x160 mm na 12 V . Ty články se hřejí na konci nabíjecího ciklu,když to nich nabíječka rve proud,a část výkonu se mění na teplo. VELKÁ ČÁST.  Aby nezměkla,tak nabíjet 1 C,a chladit,abys je nezničil. A druhá možnost je Li-po

Traxxas Summit 4WD Ezrun 2700 ot/V -regl Foxy 120 A
AT-10 2 WD
www.milou1.rajce.idnes.cz

11

Re: teplota baterky

Narazil jsem na předpis Panasonicu, který se mi zdá zajímavý a dost k věci
http://www.panasonic.com/industrial/inc … ethods.pdf
Nabíjení NiMH by mělo v kostce splňovat:
1. Rychlé nabíjení proudem 0.5 až 1C. Při menším proudu nefunguje peak detect, při větším si baterka může fouknout
2.Baterka se nabíjí shora zmíněným proudem od napětí 0.8V/článek. Při menším napětí se začíná s proudem 0.2 až 0.3 C
3. Rychlé nabíjení se přeruší a pokračuje se udržovací proudem, pokud je dosaženo kteréhokoliv z limitů:
- napětí na článek přesáhne 1.8V
- poklesne napětí o 5až 10mv na článek
- teplota baterie roste o 1 - 2 °C za minutu
- čas nabíjení přesáhne 90 minut (pro 1C nabíjení)
4. Maximální teplota baterky je dle velikosti 50 až 60 °C
Zrychlené nabíjení se může používat, pokud teplota okolí je 0 až 40 °C

Savage Flux HP, 2.4G, E-Revo Brushless, Savage XS SS, Axial Wraith, Latrax Teton,
Night Crawler, TRX-4

12

Re: teplota baterky

Standardně jsem nabíjel 1 C , A byly chvíle,kdy jsem laserem naměřil na plášti akupaku  74 °C.     Vydržely 1 a 1/2 roku. Jednalo se o Nosram 4200 mAh,    a Orig. Traxxas 3000 MAh. Obě sady vydrželi takřka stejně.

Traxxas Summit 4WD Ezrun 2700 ot/V -regl Foxy 120 A
AT-10 2 WD
www.milou1.rajce.idnes.cz

13

Re: teplota baterky

NiMH 5000mAh baterka za devět stováků a nabíjení 2C? Dost špatný vtip, stejně jako udávaný vybíjecí proud. Pokud hodně hřeje zvl. na konci při nabíjení už při 3A, tak to odpovídá běžnému čínskému NiMH blátu. Slušný NiMHy, který dobře snesou 1C nabíjení, se v minulosti prodávaly (a ještě myslím prodávají) za trochu jiné ceny.

Michal Nováček - RC.305
... zběhl jsem k expedicím.

14

Re: teplota baterky

A nebyl to taky žádnej zázrak - vlastní zkušenost s LRP, Corally.
Ještě k té teplotě - hlavně je důležité, aby všechny nimh články byly zahřáté rovnoměrně, jak je jeden nebo více chladný či horký je s akupackem většinou ámen. A nahrazovat novým článkem (stejné specifikace) je nesmysl - jedině pokud je pack zánovní.

Naposledy upravil: Fik (23. 08. 2012 22:15:59)

Savage FLUX HP tuning - Futaba 4PL  / Multiplex Funcopter v2         byl E-Savage
naše RC kalkulačka        Foto   Video

15

Re: teplota baterky

Souhlasím, dnešní NiMh jsou neskutečný šmejd. Vůbec nechápu, že jsou lidi ochotni za to dát peníze. Měl jsem kdysi u E-Maxxe Orion Rocket pack sadu a pak ještě Intellect, kapacity měly myslím 4000 a 4600mAh. Vydržely tak půl roku a to se stejnosměrnými motory. Nabíjeno bylo Graupner Ultramat16 proudem max. 5A.

E-RevoBL, Futaba 3PM 2,4G, Neu1515, eZRun80A, Savox, Full RPM          http://sejny.rajce.idnes.cz/
Revo, GT3B, Ofna Picco .26MAX Savox HV Brushless servo, 2s LiPo RX, Full RPM  Revo je prostě nej smile
Savage FLUX XL Brushless

16

Re: teplota baterky

Závěr je jasný - kupovat dnes auto (začátečníci!) s napájením NiMh a navíc pohonem brushed (stejnosměr) jsou prostě vyhozené peníze.
V podobných  - pro začátečníky a omladinu nízkých cenách se dá koupit slušné autí na vyblbnutí "za barákem" se stříďákem a na lipolku.
Odpadá spousty starostí a uživatelské pohodlí je nepředstavitelně lepší.

Savage FLUX HP tuning - Futaba 4PL  / Multiplex Funcopter v2         byl E-Savage
naše RC kalkulačka        Foto   Video