1

Téma: Odstředivé spojky

Zdravím chlapi,
potřeboval bych poradit, jak funguje odstředivá spojka a co jí prospívá... V autoškole nás o klasické spojce učili, že nesmí dlouho zabírat v prokluzu, aby se nepálila a nezničila (ten smrad při špatném rozjezdu do kopce jistě znáte).

Zajímalo by mě, jak je to s prokluzem u modelu a jak to odstředivá spojka snáší... Zdechá mi volnoběh a potřeboval bych ho trochu přikrmit - můžu ho nastavit tak, aby model na volnoběh lehce popojížděl dopředu a na stojánku se protáčela kola, nebo si tím zničím odstředivou spojku?

2

Re: Odstředivé spojky

Už název napovídá-odstředivá,takže funguje na principu odstředivé síly,dvě a více čelistí se po dostatečném roztočení a překonání napružených pružin nebo nějakého o kroužku přitláčí na bubínek spojky.V každém případě dochází pri nedostatečném přítlaku a prokluzu ke opotřebování obložení ale pokud to není dlouhodobé tak to není tak krytické.

3

Re: Odstředivé spojky

První věc je funkce - motor se točí na volnoběh, s ním i setrvačník a čelisti, čelisti jsou k setrvačníku přidělané na jedné straně a jsou přidělané přes pružinky, čím větší má motor otáčky, tím víc působý na čelisti odstředivá síla a vzdalují se od setrvačníku a přibližují se k bubínku až se k němu "přitisknou" čímž ho roztočí a na něm je ozubené kolo, které roztáčí hlavní ozubené kolo na středovém diferáku. Čím pevnější pružinky, tím je potřeba větších otáček, k jejich odstředění a tím pádem "zabírá ve větších otáčkách" . Setrvačník a čelisti jsou pevně napojené na hřídel vedoucí z motoru, bubínek se na motoru volně otáčí přes ložisko, až odstředěním čelistí se vše spojí a motor rozhejbe auto do pohybu. na neutrál se točí setrvačník nezávisle na ostatním, takže mu to nevadí a nemusíš se bát, že se něco zničí, samozřejmě zde funguje opotřebení materiálu z důvodu tření, takže po nějaké době se může stát, že jsou čelisti potřeba vyměnit.

Mugen MBX6 ECO, Xcelorin.  Mugen MBX6 R, Novarossi.