1

Téma: problém s baterií a servem

Ahoj, potřebuji radu. Koupil jsem do Bajaji baterku NIMH Intellect 4200 mAh a po nabití mi vydrží 20 minut jízdy. Problém je v tom,že po chvilce ježdění se při současném zatočení do krajní polohy  a zmáčnutí plynu servo řízení (MONZA 12kg.cm) samovolně hodí do brzdy(Fail savu) a nereaguje na plyn ani brzdu. To zpočátku trvá tak 10 vteřin a pak se to vrátí zpátky. Ale časem se to stupňuje až do té fáze, kdy jsem nucen vypnout a opětovně zapnout vysílač, aby se servo vrátilo do výchozí pozice. V této chvíli stačí jen zahýbat řízením a servo se hned hodí do brzdy.  Baterku nabíjím Sharkem 20 při nastavení 3.5 A. Díky za radu.

2

Re: problém s baterií a servem

Ahoj no možné je to že ti odešel článek v accu nebo servo bere hodně proudu-je špatné...příklad....kolegovi se to stalo na 1/18 a až mu s toho vypínal régl.Tohle se muže stát i u baji kde dochází k velkému odběru a fail zaznamená pokles a vypne ti to.Ovšem může to dělat i vadný článek tvého accupacku.

3

Re: problém s baterií a servem

ahoj dasty..uz jsi poradne nacykloval novou baterii?a opravdu jen 20minut?jak jsem rikal muzu zapujcit servo plynu na zkousku..klidne ti pujcim i jine acu...udelej co jsem ti rikal vem multimetr a sleduj napeti baterie pod zatezi...jeste zde uved presny typ prijimace a vysilace  treba nekdo poradi vice big_smile Kdy pujdem dracit?

4

Re: problém s baterií a servem

Baterka jde otestovat na kapacitu - to by melo odhalit vadny clanek.
Jestli se nepletu, Shark20 ma vybijecku - zkus baterii vybit maximálním proudem, kolik dá a jak moc se bude lišit od definované kapacity. Předpokládám, že ani silné zdravé servo si nevezme o moc více než 2A, což je tuším limit nabíječky, takže v podstatě budeš simulovat reálné zatížení.
Pokud se výsledek nebude moc lišit, pak bych hledal problém jinde.

5

Re: problém s baterií a servem

Předpokládám, že ani silné zdravé servo si nevezme o moc více než 2A, což je tuším limit nabíječky, takže v podstatě budeš simulovat reálné zatížení.
Pokud se výsledek nebude moc lišit, pak bych hledal problém jinde.

Např. Servo Hitec HS-5745 MG Digital si vezme při plné zátěži i 6A a to je o dost více než 2A, nedávno jsme to měřili

FG Baja Buggy 4WD
http://www.dg-moda.cz

6

Re: problém s baterií a servem

6A je opravdu docela hodně - zapomínám, že jsem v sekci 1:6. 8-)

Nicméně - vybít baterii 2A by stále mělo ukázat na případný vadný článek.

7

Re: problém s baterií a servem

Nemohlo by to byt kratakem mozna proto se ti tak rychle vybiji baterka ale to zase neresi to servo no neni treba neco v moturku serva zaseklyho nebo naka necistota?

Auto: Gas Blaster 23ccm
Galeri: http://sasoricz.rajce.idnes.cz/

8

Re: problém s baterií a servem

a co zkusit servo pres Y kabel...nejdriv servo a pak prijimac...ja to tak mam a maka to bez problemu..to ze me to nezataci je vec jina  lol

EDIT: jsem trotl...zkus nejdriv jinou baterii  wink

9

Re: problém s baterií a servem

ahoj dasty..uz jsi poradne nacykloval novou baterii?a opravdu jen 20minut?jak jsem rikal muzu zapujcit servo plynu na zkousku..klidne ti pujcim i jine acu...udelej co jsem ti rikal vem multimetr a sleduj napeti baterie pod zatezi...jeste zde uved presny typ prijimace a vysilace  treba nekdo poradi vice big_smile Kdy pujdem dracit?

baterku jsem cykloval a nabíjel nejdřív malými proudy cca 1 A a pak jsem třikrát nabíjel 2 A a teď to rvu 3,5 A. ale zajímavé je, že se baterie jednou nabije na 2200 mAh a pak zase na 3000 mAh, přitom kapacita je 4200 mAh. Stalo se mi snad jen jednou z 15 nabíjení, že by se baterie nabila do plné kapacity. nechávám ji vybít na 4.8 V a stejně nevím, kde je chyba.

10

Re: problém s baterií a servem

No to není moc malej proud na novou baterku, novou baterku bys měl nejdřív nabít desetinou kapacity jestli se nepletu.
Nemáš na nabíječce nastavený nějaký limit, třeba čas. Když tu baterku nabiješ tak jí nech rovnou vybít a měla by ta kapacita být kolem těch 4200mAh.
Já mam baterku 4000mAh, nabíjím 2A a vydrží minimálně hodinu v pohodě

11

Re: problém s baterií a servem

Hodina je malo-ten pack da mnohem vic-bezne litam na 4200 cele odpo a pak klidne druhej den a to mi krmi i brzdove svetlo wink

12

Re: problém s baterií a servem

já jsem baterku nejdřív nabíjel malými proudy,aby se formátovala a jezdil jsem na ní třeba tři dny, ale poslední dobou se to nějak podělalo...dostala několik cyklů na vybití a nabití a stejně se nabije tak na poloviční kapacitu

13

Re: problém s baterií a servem

Tak sem měl naježděno na ty baterky asi tak hodinu a půl, tak sem je vrazil na nabíječku a dostal jsem z nich ještě 2870mAh.

14

Re: problém s baterií a servem

Ja sice nemam bohuzel nabijecku ktera umi vybijeni,ale tuhle baterku (Intellect 4200mAh) mi to na Ultramat 14 vzdycky taky nabije treba tak +- 2000mAh(jak kdy,nekdy vice,nekdy mene),ale vydrzi urcite v pohode cely odpoledne.Jezdil jsem na tu baterku napr. ve Stikovsky rokli a pak jeste dalsi dny nejakou dobu a porad ma slusny vykon.
Ale taky by asi potrebovala project poradnou vybijeckou,protoze uz od zacatku kdyz jsem jinabijel,tak se nabila max. jen okolo 3500mAh...

HPI Baja 5B SS + Xinyi N-4Q + Graupner Ultramat 15

15

Re: problém s baterií a servem

dastiku vyndej baterku a hod ji ke me, ja ji dam na svou nabijejdu a reknu ti co a jak...a pokud se nepletu tak 20 shark ma standartne nastaveno 180minut a pak OFF......a delta peak nastav tak na 5/7mvc

16

Re: problém s baterií a servem

Pokud můžu poradit, vykašli se na NiMH. Většinou jsou to "měkké" akumulátrory - při zátěži dost podstatně poklesne napětí a jako "přijímačové" akumulátory se až na některé vyjímky a případy, nehodí.

Nic proti místním zvyklostem..

Tento pokles napětí, může za určitých okolností způsobit výpadek spojení a přechod do "fail safe", zejména u 2,4.., které jsou na napájení dost háklivé
Podle toho co popisuješ, bych to tak typoval, že ty články nejsou v pořádku podle toho co popisuješ při tom nabíjení. Tedy pokud to děláš správně, neznám charakteristiku těch baterek..

Například do velkých letadel NiMH nikdo rozumný nepoužívá, právě pro jejich měkkost a nespolehlivost. A tam se takových serv točí 6 i více.
Osobně doporučuji pořídit si dva pětičlánky SANYO KR1800SCR (popřípadě 1700SCE) a tyto střídat. Nevím jak dlouho vydrží v autu, kde jsou dvě serva, to záleží na moimentálním způsobu jízdy, ale v letadlech s 6 servy vydrží tak 30-60 minut čistého letového času.
Svého česu jsem měl v letadle pětičlánek GP3700mA a když jsem viděl, jak to cvičí s napětím při pohybu serv, tak jsem velmi rychle přešel na KR1800SCR.
Sanyo KR1800SCR jsou daleko tvrdší a mají jinou vybíjecí charakteristiku než NiMH. Bohužel mají menší kapacitu a proto více sad.

Nebo si kup dvoučlánek lipolek a napájej to přes externí BEC a je vystaráno..

FG Baja 2WD, MTA4-S28 a další....
http://vscharlie.rajce.idnes.cz/

17

Re: problém s baterií a servem

jen malý   dotaz kolika KG serva se pouzivaji v letectvu? a s jakym odporem pracuji?myslim ze s jednim 26kg servem to nemuzes srovnavat teda pokud nemas letadlo jak krava...jasne lipolky jsou IN..az bude vice financi budou i lipolky big_smile

18

Re: problém s baterií a servem

No počítej se mnou..
Letadlo s zozpětím 3m:
- Směrovka zpravidla spárovaná (v sérii) dvě 15 a víc kg serva.
- Výškovka serva  2x 12kg a víc
- Křidla 2-4x 12-15kg digitály
A teď si představ, že se všemi cvičíš při rychlosti od 0do 120km, většinou kolem 60-80km/hod.
Při tom to letadlo má hmotnost kolem 13-16kg
To zdvojení, někdy i strojení je proto, že tak rychlé a při tom silné digitální servo které potřebuješ není jen tak k mání.

Podívej se někam na web na takové letadlo, třeba ke Krylovi a představu si uděláš sám.
Je pravda, že napájení se u tak velkých letadel "zálohuje" přes "power panel"
a jinak, to záleží na typu a druhu použitého napájení..

Stejně si myslím, že u např. Baji by ty Sanya měly stačit (odhadem) minimálně na 30 minut ježdění, pravděpodobně na víc... wink

FG Baja 2WD, MTA4-S28 a další....
http://vscharlie.rajce.idnes.cz/

19

Re: problém s baterií a servem

VS_Charlie:
Neco podobneho mi ted delala Baja s baterkou Intellect 4200mAh a taky mam 2,4GHz.Nevim jestli je to tedy baterkou,mam uz novy prijimac,dnes dorazil,ale budu to muset otestovat.
Signal jsem mel vzdycky v poho,ale jakmile jsem dal s Bajou nejaky tvrdsi skok nebo kotrmelec,signal byl ztraceny.Musel jsem pribehnout,vypnout,zapnout a zase to slo...A ted kdyz pises ze to muze delat baterka,tak to bych rozhodne nebyl moc nadsenej.  :?
Jen si rikam jak by to mohla delat baterka zrvona pri tech skocich/kotrmlecich...Ze by ji vadily narazy?To je asi hloupost..No nevim.

HPI Baja 5B SS + Xinyi N-4Q + Graupner Ultramat 15

20

Re: problém s baterií a servem

Může to být jedním, druhým, nebo i obojím.
Nebo taky servem, možností je spousta a je potřeba jít vylučovací metodou, od toho jednodužšího (méně finančně náročného), ke složitějšímu..

To jak to popisuješ, může mít třeba tyto příčiny:
- Vadná elektroinstalace - "vaklkontakt", který při skoku způsobí krátkodobý výpadek napájení.
- Vadný spoj na paku baterek (mezi články), při otřesu dojde k rozpojení a následnému snížení napájecího napětí, nebo jeho úplnému výpadku.
- vadné servo, s neúměrným skokovým nárůstem odběru při zátěži - skoku, tam jsou velké špičky, když se servo snaží udržet polohu.
- popřípadě kombinace "špatného" paku baterek s neúměrným odběrem serva.
- a jako poslední, může být i vadný přijímač a při otřesu "vypadne".

Já osobně doporučuji začít s eliminací - zjištěním příčiny u prověření elektroinstalace.
Pak bych vyměnil baterky (pack) i když podle toho co popisuje "filousz D" ja se mu to chová při nabíjení a vybíjení, se mi ty baterky moc nezdají.

Osobně bych ho vybil jednou ampérou na 0.9V na článek a pak znovu nabil proudem 0.3C a pokud nedá při vybíjení a nabíjení plnou kapacitu - minimálně 4000mA hodil bych ho do koše. :cry:
No a pak dál přes servo až k přijímači.

Pokud je navíc možnost otestovat postupně servo, přijímač a baterky v jiném autě, dost by to hledání zjednodušilo a urychlilo... 8)

FG Baja 2WD, MTA4-S28 a další....
http://vscharlie.rajce.idnes.cz/

21

Re: problém s baterií a servem

Nooo,tak to se mam asi na co tesit tedy...
No,kupoval jsem vysilacku od jednoho pohodovyho chlapika,takze uz poslal novy prijimac a u toho zacnu.Jinak ani vymena vypinace nepomohla.Ted az se polepsi pocasi,tak budu testovat ten novy prijimac a uvidime.Ja doufam ze bude problem v nem...  roll

HPI Baja 5B SS + Xinyi N-4Q + Graupner Ultramat 15