Téma: Teorie nabíjení
Když jsem si dal vyhledat slovo Nabíjení, vyjelo mi asi 50 vláken, ve kterých se člověk zhruba dozví názory ostatních na to, CO, ale nikde se většinou nepíše PROČ. Někdy před 2 týdny jsem se zařadil mezi modeláře, chci si koupit nabíječku a tady na fóru zjišťuji, že všechny nabíječky pod 2000 Kč jsou vlastně šunt, který ty baterky akorát zničí (no jasně, trochu přeháním), a je nutné koupit nějaký Ultramat apod. za relativně velké peníze. Je zvláštní, že nějaké akumulátory (tužkové, v mobilu, notebooku atd.) nabíjím už léta, baterky mi vždycky vydržely dost dlouho přesto, že jsem používal ty nejobyčejnější nabíječky bez Delta peaků atd., jen jsem se snažil používat nízké nabíjecí proudy a baterky jsem často vybíjel.
Protože se chci svobodně rozhodnout, jestli si pořídím nabíječku za 500 nebo za 2000 Kč, zajímalo by mě, jestli je tady někdo, kdo tomu opravdu rozumí a bude ochoten sem napsat trochu té teorie pro nás začátečníky, kteří více či méně tápeme - jestli to už někde napsané je, tak samozřejmě stačí odkaz. Když jsem tak procházel toto fórum, napadly mě např. následující otázky:
1. Rozdíl mezi nabíjením rychle (1C) a pomalu (např. 0,1C) a vliv na životnost baterky?
2. Rozdíl mezi NiCd, NiMH, LiPol a dalšími bateriemi.
3. Jaká je účinnost nabíjení? Stačí baterku 1000 mAh nabíjet proudem 1A přesně hodinu? Na tužkových akumulátorcích jsem se dočetl, že se mají nabíjet 1,6x déle než uvedený příklad.
4. Proč je nutné vybíjet?
5. Co je to cyklické (že ta nabíječka tu baterku několikrát nabije a vybije) a k čemu je to dobré?
6. Co se stane, když se už nabitá baterka nabíjí dál?
7. Proč je dobré nabíjet baterky těsně před ježděním než např. den předem? Protože se samy trochu vybíjí?
8. Co je formování baterky?
9. Proč tak záleží na prvním nabití baterky? Jak se to správně dělá?
10. Kolik cyklů nabíjení může baterka při správném zacházení vydržet?
Těch otázek by bylo samozřejmě mnohem víc, toto jsou ty hlavní. Tak jestli někdo večer nemůže usnout a chce se mu psát, bude vítán.