1

Téma: Teorie nabíjení

Když jsem si dal vyhledat slovo Nabíjení, vyjelo mi asi 50 vláken, ve kterých se člověk zhruba dozví názory ostatních na to, CO, ale nikde se většinou nepíše PROČ. Někdy před 2 týdny jsem se zařadil mezi modeláře, chci si koupit nabíječku a tady na fóru zjišťuji, že všechny nabíječky pod 2000 Kč jsou vlastně šunt, který ty baterky akorát zničí (no jasně, trochu přeháním), a je nutné koupit nějaký Ultramat apod. za relativně velké peníze. Je zvláštní, že nějaké akumulátory (tužkové, v mobilu, notebooku atd.) nabíjím už léta, baterky mi vždycky vydržely dost dlouho přesto, že jsem používal ty nejobyčejnější nabíječky bez Delta peaků atd., jen jsem se snažil používat nízké nabíjecí proudy a baterky jsem často vybíjel.

Protože se chci svobodně rozhodnout, jestli si pořídím nabíječku za 500 nebo za 2000 Kč, zajímalo by mě, jestli je tady někdo, kdo tomu opravdu rozumí a bude ochoten sem napsat trochu té teorie pro nás začátečníky, kteří více či méně tápeme - jestli to už někde napsané je, tak samozřejmě stačí odkaz. Když jsem tak procházel toto fórum, napadly mě např. následující otázky:

1. Rozdíl mezi nabíjením rychle (1C) a pomalu (např. 0,1C) a vliv na životnost baterky?
2. Rozdíl mezi NiCd, NiMH, LiPol a dalšími bateriemi.
3. Jaká je účinnost nabíjení? Stačí baterku 1000 mAh nabíjet proudem 1A přesně hodinu? Na tužkových akumulátorcích jsem se dočetl, že se mají nabíjet 1,6x déle než uvedený příklad.
4. Proč je nutné vybíjet?
5. Co je to cyklické (že ta nabíječka tu baterku několikrát nabije a vybije) a k čemu je to dobré?
6. Co se stane, když se už nabitá baterka nabíjí dál?
7. Proč je dobré nabíjet baterky těsně před ježděním než např. den předem? Protože se samy trochu vybíjí?
8. Co je formování baterky?
9. Proč tak záleží na prvním nabití baterky? Jak se to správně dělá?
10. Kolik cyklů nabíjení může baterka při správném zacházení vydržet?

Těch otázek by bylo samozřejmě mnohem víc, toto jsou ty hlavní. Tak jestli někdo večer nemůže usnout a chce se mu psát, bude vítán.

2

Re: Teorie nabíjení

Tak třeba na 4)

Protože když baterku nevybiješ před nabíjením, tak se snižuje její kapacita..(vzniká pamětový efekt)
např.:mám doma baterku - 4000 mAh a je v ní 400 mAh. jí nabiju, bez vybití a už z ní nikdy navybiju 4000 mAh, protože se tam vytvoří nějaká "hranice"(samozřejmě, že když to udělám jednou, se zaběhnutou baterkou, tak se nic moc nestane)

Asso B44.1, Asso B44, Asso B4, Asso T3, Traxxas Slash 2WD, LRP Shark, HB Cyclone TC, Mini Inferno
Sanwa M11, elektronika LRP

3

Re: Teorie nabíjení

Sice mám radši spalovací modely, ale nějaký den se v tom už pohybuju, tak snad nebudu plkat úplné nesmysly. Kdyžtak mě jistě někdo opraví...

1. Rozdíl mezi nabíjením rychle (1C) a pomalu (např. 0,1C) a vliv na životnost baterky?
Pochopitelně se při pomalém nabíjení baterie "šetří" a u baterek, kde není žádoucí velký vybíjecí proud je pomalé nabíjení lepší. Jednak baterky netrpí, druhak pomalejším nabíjením se pak pomaleji vybíjí. Zní to divně a ve skutečnosti je to samozřejmě trochu jinak. Nedokáží dát velký proud a jejich vybíjecí křivka je plochá. Tzn. napětí pomalu padá celou dobu jejich provozu.

2. Rozdíl mezi NiCd, NiMH, LiPol a dalšími bateriemi.
NiCD - baterky které umí být pekelně tvrdé a jsou přístupné i velkým nabíjecím a vybíjecím proudům. Ale obsahují cadmium (proč to vadí nevím) omezená kapacita a slušný paměťový efekt
NiMH - moderní už také umí dát velké proudy, menší paměťový efekt, vyšší kapacita / prostě další generace a taky přišly po NiCD
LiPol & spol - začli se používat především v letadlech pro vynikající poměr hmotnosti a kapacity. Pevně stanovené nabíjecí a vybíjecí proudy, tvrdé

3. Jaká je účinnost nabíjení? Stačí baterku 1000 mAh nabíjet proudem 1A přesně hodinu? Na tužkových akumulátorcích jsem se dočetl, že se mají nabíjet 1,6x déle než uvedený příklad.
cca 20% představují ztráty - jestli ovšem výrobce na tužkách uvádí nabíjení nějakým stylem, není důvodu mu nevěřit...

4. Proč je nutné vybíjet?
Ano pro odstranění pamětového efektu. U LiPol už se to nepraktikuje.

5. Co je to cyklické (že ta nabíječka tu baterku několikrát nabije a vybije) a k čemu je to dobré?
Obecně nové NiCD a NiMH baterky by se měly vzít a nabíjet 0,1C a stejně (trochu víc nevadí) vybíjet - sledovat vybíjený náboj a dokud to číslo stoupá tak to opakovat. Baterka se tak lidově řečeno rozcvičí pro maximální kapacitu.

6. Co se stane, když se už nabitá baterka nabíjí dál?
Přebije se a škodí jí to. Samozřejmě záleží na okolnostech - především proudu a čase

7. Proč je dobré nabíjet baterky těsně před ježděním než např. den předem? Protože se samy trochu vybíjí?
Aby byly tvrdé. To znamená, že jejich vybíjecí křivka je kolmá. Dlouho drží stejné napětí a pak najednou zemře. Tohle je velmi důležitá věc a bez větších nabíjecích proudů to nedosáhneš.

8. Co je formování baterky?
Bod 5.

9. Proč tak záleží na prvním nabití baterky? Jak se to správně dělá?
Bod 5.

10. Kolik cyklů nabíjení může baterka při správném zacházení vydržet?
jak která - nezáleží jen na značce a tudíž kvalitě baterky, ale taky na jejím určení. Trakční aku do špičkových modelů 1:10 nepřežijí většinou 100 cyklu. Ve vysílači to půjde do řádů stovek cyklů.

4

Re: Teorie nabíjení

Osobně jsem NiMh sady vybíjel vždy kvůli tomu, abych baterie v packu srovnal pěkně do řady - každá v sadě měla např. 0,9V - k tomu je samozřejmě nutná vybíječka, která každý článek vybíjí zvlášť. Pak už je takový pack možné nabíjet dohromady - všechny baterie mají stejné počáteční podmínky.
U Lipol se to pak nedělá, protože nabíječky jsou inteligentnější a ke každému článku se chovají individuálně i při nabíjení - obsahují balancer, který se stará o to, aby každý článek dostal jen tolik, kolik potřebuje. (Otázkou je, proč se to běžně nedělá pro NiMh - snad jen, že u nich není rozkolísání napětí tak kritické)
Takže nesouhlasím s vybíjením kvůli paměťovému efektu - ten se uplatňoval snad jen někde v družicích napájených solárními články. Uznávám ale, že pro maximální využití článku může být lepší články před nabíjením vybít a pak nabít na maximum - paměťovým efektem bych to ale nenazýval.
Jinak - čistě osobně doporučuji stejně Lipol, byť čistě teoreticky nevyjdou levněji a nemusí být lepší. Ale proti opruzu s NiMh, zvláště s autem, kde jsou 2 packy. I při rozumné míře se s nimi dá rozumně zacházet a opečovávat - prostě přijdu z ježdění, dám jeden akupack na nabíječku a než vyčistím model, je pack nabitý. V NiMh byl tak jeden pack právě srovnaný a mohl jsem ho teprve nabíjet.

5

Re: Teorie nabíjení

Tak například já do dělám tak, že články po 5-rychlonabíjení proženu jedním pomalonabíjením s předvybitím. To dělám s NiCd. NiMh rovnou nabíjím, ty baterky jsou dneska stějně šunty, které se kvalitě např. NiCd Sanya 1700 nikdy nevyrovnají. A to je taky druhý problém. Když jsi za baterku dal polovinu měsíčního platu, tak si ji setsakramentsky hýčkal, při dnešních cenách NiMh to nikdo neřeší.

6

Re: Teorie nabíjení

Tak se nám to tu pěkně rozjelo. Vaše odpovědi ve mně zase probudily další otázky:

11. Proč se nesmí nabíječkou na NiCd nabíjet NiMH? Aspoň je to napsané v manuálu k nabíječce, která přišla s mým Wheely Kingem.
12. Nabíječka zmíněná v bodu 11. je ta úplně nejprimitivnější, dává 300 mA. Standardní baterka k WK má 1500 mAh, podle manuálu jí nabíjím 6 hodin, pak si jdu zajezdit, když už auto moc nemůže, nechám ho zapnuté až do doby, kdy je baterka úplně vybitá (auto ani nepípne, když ho zapnu) a pak jdu nabíjet znovu 5-6 hodin. Dělám to dobře nebo špatně? Ptám se proto, že se na fóru píše, že někteří vybíjejí jen na určitou úroveň napětí.
13. Zmíněnou baterku jsem o víkendu omylem nechal nabíjet místo 6 hodin asi 30, ale když jsem si byl pak zajezdit, rozdíl v kapacitě jsem nepoznal. Na co má tedy přebíjení vliv - na životnost?
14. Je možné baterku, která je zformovaná a doposud nabíjená malým proudem (0,2 C) "přeformátovat" na tvrdou, když začnu používat velké proudy? Uvedená baterka vydrží tak 15-20 minut naplno a pak ještě stejnou nebo delší dobu auto normálně jezdí, ale do kopce se mu už moc nechce, což je otrava.

7

Re: Teorie nabíjení

12. Nabíječka zmíněná v bodu 11. je ta úplně nejprimitivnější, dává 300 mA. Standardní baterka k WK má 1500 mAh, podle manuálu jí nabíjím 6 hodin, pak si jdu zajezdit, když už auto moc nemůže, nechám ho zapnuté až do doby, kdy je baterka úplně vybitá (auto ani nepípne, když ho zapnu) a pak jdu nabíjet znovu 5-6 hodin. Dělám to dobře nebo špatně? Ptám se proto, že se na fóru píše, že někteří vybíjejí jen na určitou úroveň napětí.


Pokud mas NiMH a vybijis je uplne do nuly, delas ohromnou chybu. U NiMH clanku plati, ze se vybiji na 0,9V/clanek (pohonne aku) a nebo 1,1V/clanek (prijimacove, vysilacove aku).

13. Zmíněnou baterku jsem o víkendu omylem nechal nabíjet místo 6 hodin asi 30, ale když jsem si byl pak zajezdit, rozdíl v kapacitě jsem nepoznal. Na co má tedy přebíjení vliv - na životnost?


Na 1500 mAh pack neni 300 mAh zas tak velky zabijeci proud, ale i tak je to spatne. Pokud bys nabijel 100 mAh, tak to muzes prakticky nechat zapojeny furt, protoze je to tak nizky, ze to aku nemuze uskodit. Zkratka ji prebijeni nedela dobre a brzo ji muzes oddelat.

14. Je možné baterku, která je zformovaná a doposud nabíjená malým proudem (0,2 C) "přeformátovat" na tvrdou, když začnu používat velké proudy? Uvedená baterka vydrží tak 15-20 minut naplno a pak ještě stejnou nebo delší dobu auto normálně jezdí, ale do kopce se mu už moc nechce, což je otrava.


Prvotni formovani (u NiMH hlavne) je dulezite pro "nacteni" cele mozne kapacity, ktere aku maji. Predstav si treba zkumavku a v ni spinavou vodu. Ty ji nejdriv chces vylit, a to co nejvic (az po onu hodnotu 0,9V/clanek) a pak zase naplnit, abys mel co nejvic ciste vody. To vyliti a naplneni se deje postupne. Pokud vylejes co nejvic, mas co nejvic cisty vody. Pokud vylejes malo, bude to stale dost kalny. Po cca 5 cyklech dosahnes plne kapacity. A pak, jak spravne pises, muzes klidne nabijet velkymi proudy, aby byly aku tvrde. Jsem osobne zastancem tvrdsiho nabijeni (po formovani NiMH), protoze dostanes opravdu velke proudy, baterky na konci rychle "umrou" a netrapi se tolik.

Prestava se jezdit (a prave trapit aku, protoze ty z nich neco chces dostat a ony uz jsou polomrtve, nemuzou, nedaj) pri PRVNIM znatelnem poklesu vykonu.

Pokud bys baterky nezformoval, pripravil by ses o slusnou kapacitu, kterou dokaze "nacist" pouze maly proud. Maly proud ti vlasne priprave prostredi pro manipulaci. Je to takovej krtek, kterej ti dukladne udela sachtu v dole, procisti, postavi podpery... :-) Pak si se sachtou uz muzes delat co chces...

8

Re: Teorie nabíjení

11. Nicd mají větší pokles napětí při konci nabíjení (deltapeak), podle kterého nabíječka pozná že je akumulátor nabitý, u nimh je tento efekt méně výrazný, mohlo by tedy dojít k nežádoucímu přebíjení. Nějaké poškození ovšem u nabíječky která dává do pohonných aku 300mA tolik nehrozí, u většiny současných kapacit NiMH aku to představuje i méně než 0,1C.
12. Osobně doporučuji ihned jakmile poznáš pokles výkonu znovu nabíjet, nebo možná s ohledem na měkké aku (nabíjené 0,3A) tak nějak chvíli potom, ale v žádném případě nečekat na totální vybití (brzká smrt). Je jasné že je to pro tebe otrava zase čekat x hodin, proto si pořiď co nejdřív nějaké pořádné nabíjecí vybavení. (viz spousta threadů zde na foru).
13. Na životnost, pokud se při nabíjení přehřívají (přes cca 40-43°C - dosti horké na dotek), velmi vadí také přílišné vybití, hlavně malým proudem (tvůj postup s úplným dovybíjením v autě). Přebíjení proudem blízkým 0,1C má na aku ohledně životnosti nepatrný vliv, obdobně ani 0,2C v tvém případě by nemělo být nijak fatální.
14. Ano, lze do určité míry přecyklováním vyšším proudem baterii "přitvrdit", jak úspěšně záleží třeba i na kvalitě aku nebo na tom, kolik toho už za sebou má.
15. Pokud uvažuješ o nějaké další investici a rozhoduješ se mezi aku a nabíječkou, jakože asi jo, tak věz, že bez lepší nabíječky nový aku nemá smysl.

9

Re: Teorie nabíjení

Díky, kolegové, pomalu začínám mít pocit, že už tomu trochu rozumím. V předchozí zprávě jsem zapomněl napsat, že ta zmíněná 1500 mAh baterka je NiCd, k tomu mám doma úplně nové 2 baterky 3000 mAh NiMH (nějaké LRP), které jsem ještě nepoužil, protože jsem neměl jasno o tom nabíjení. Původně jsem si myslel, že si vystačím s tou standardní nabíječkou, co přišla s WK a že holt mi to bude nabíjet delší dobu, to přežiju, ale teď spíš řeším, jestli pořídit něco za 500 Kč ve stylu http://www.rcauta.cz/zbozi/4673/Powerja … a-4673.htm a nebo za 1800 jako třeba http://www.rcauta.cz/zbozi/4640/Ultramat-10-4640.htm. Teď už vím, že ta první nabíječka mi tam nebude cpát pořádný proud, aby ty baterky byly tvrdé, takže ta je asi passé. Ta druhá zase podle obrázku nemá Tamyia konektor a neumí vybíjet ... Zatím jsem nabyl dojmu, že je důležité, aby ta nabíječka uměla
- Delta Peak a po jeho dosažení udržovací proud,
- byla schopná nabíjet proudem 1C i 0,1C
- uměla vybíjet do určitého napětí.
Jako bonus by měla umět změřit stav nabití (aktuální kapacitu) baterky a co já vím co ještě. No není to jednoduché.

13. Mě nejvíc překvapilo, že po nabíjení je baterka úplně studená, ale to bude asi tím malým nabíjecím proudem. Naopak po ježdění je docela horká, takže jí vždycky nechávám vychladnout, než jí jdu nabít.

14. Pokud jsem vše zde uvedené pochopil správně, tak ty nové NiMH baterky budu 5x formovat proudem 0,1C a pak stejným vybíjet, tzn. nebudu je ani dávat do auta. Napošesté už do toho můžu pustit 1C a pak začít jezdit.

16. Jakmile u auta znatelně poklesne výkon, mám považovat baterku za vybitou a hned jí nabít nebo jí předem "dovybít" nějakou vybíječkou? Z toho, co píšete, mi vychází, že bych jí měl nejdřív dorazit na těch 0,9 V (tzn. musím mít něco, čím jí změřím) a až pak nabíjet. Vím, že to chci hodně polopaticky, ale snad to pak pomůže dalším zmateným začátečníkům ...

10

Re: Teorie nabíjení

Na PowerJack zapomeň to nemá s nabíjením nic společnýho. Na U10 taky, to je vší sračky šuplík (pardon za ten výraz) prostě jestli Tě to chytlo, tak si kup nabíječku baz který se do budoucna neobejdeš. Koukni k Pelikánovi, do Astry, nebo na Robbe. Všude najdeš dobrý poměr ceny a výkonu.

11

Re: Teorie nabíjení

taky doporucuju baterky prepajet vedle sebe ////// ..a vybijet je na desticce..sice sezenes vybijec na kterej napichnes konektor..ale to taky neni upln nejlepsi,kdyz sou baterie vedle sebe a hodis na desticku,kazdej clanek si vybije zvlast..

12

Re: Teorie nabíjení

a to jo po každý musíš rozpájet ?

E-Savage, TL-01b, SCX10, TRF416WE, Losi XXX-T

13

Re: Teorie nabíjení

Rád bych vám poděkoval za toto téma.
Pro laika cenné informace, který ne vždy najde.
DÍK big_smile

14

Re: Teorie nabíjení

a to jo po každý musíš rozpájet ?

JJ,musíš,ale ono ty propojky v In-line pacích stojí stejně za h*vno

15

Re: Teorie nabíjení

Já bych to napsal asi takhle. Jestli to máš na občasné ježdění, tak to neřeš a nabíjej to dál tak jak to děláš. A jestli tě ježdění chytne, tak stejně zjištíš, že do toho budeš muset pár jednotek a možná i desítek tisíc nacpat aby jsi byl konkurenceschopný. Nikdo nejezdí na závody aby se umístil poslední.

No a před každým nabíjením rozpájet baterky to už ani neber vážně.

16

Re: Teorie nabíjení

No a před každým nabíjením rozpájet baterky to už ani neber vážně.

sry ale asi sem te nepochopil? jak pred kazdym nabijenim rozpajet..?

17

Re: Teorie nabíjení

No a před každým nabíjením rozpájet baterky to už ani neber vážně.[/quote]

Sorry, že jsem se zaptal jestli pokaždé, když srovnáváš jednotlivé články před nabíjením, je rozpájíš a pak zase sletuješ.

E-Savage, TL-01b, SCX10, TRF416WE, Losi XXX-T

18

Re: Teorie nabíjení

aha tak sem to pochopil spravne  big_smile
ne ty clanky si tak sletujes a budes je mit porad... smile

19

Re: Teorie nabíjení

jj to chápu, ale pokud píšete, že se pak každý článek vybije zvlášť, jak je to možné, když jsou stejně všechny spojené...... 8O

E-Savage, TL-01b, SCX10, TRF416WE, Losi XXX-T

20

Re: Teorie nabíjení

j spojeny sou..ale na desticce ti prave vybiji kazdej clanek zvlast..coz je vyhoda oproti tomu kdyz to mas v packu..kde to vybiji jako celek..
vyfotil sem ti to..
[URL=http://img76.imageshack.us/my.php?image=s3010116qj1.jpg]http://img76.imageshack.us/img76/3645/s3010116qj1.th.jpg[/URL][URL=http://g.imageshack.us/thpix.php]http://img76.imageshack.us/images/thpix.gif[/URL]
[URL=http://img227.imageshack.us/my.php?image=s3010117ee7.jpg]http://img227.imageshack.us/img227/4719/s3010117ee7.th.jpg[/URL][URL=http://g.imageshack.us/thpix.php]http://img227.imageshack.us/images/thpix.gif[/URL]
[URL=http://img227.imageshack.us/my.php?image=s3010118wd1.jpg]http://img227.imageshack.us/img227/9563/s3010118wd1.th.jpg[/URL][URL=http://g.imageshack.us/thpix.php]http://img227.imageshack.us/images/thpix.gif[/URL]
ty diody ti ukazujou jak je kazdej clanek nabitej/vybitej..jinak tu obyc desticku nedoporucuju...

21

Re: Teorie nabíjení

zdravím všechny, potřebuji poradit jeslti máte někdo zkušenosti s nabíječkou Robbe Compact DUO-POWER 6S-EQ. Resp. jak nabíjet

7- článek do monster tracka - kapacita 3300 - první nabíjení jsem provedl takto:
0,6 A vybití, 0,3 A nabití... Jak mohu tyto vybíjecí, resp. nabíjecí hodoty v budoucnu zvýšit - aby to bylo pro baterky dobré???
MJ nabíječka mi vypla až při hodnotě 3800 - je to normální?

Nevím jak bych mohl na této nabíječce nabíjet i klasické tužkové NiMh dobíjecí baterie AA??? Zkusil jsem nabíjet 8 AA baterií naráz v krabičce od jakéhosi starého nabíječe - ale skončilo to nevalně - ve staré krabičce byli jakési relátka a ty vyhořela.... Měl jsem tam AUTO režim...Takže teď musím nabíjet klasicou nabíeječkou od GP po 4 baterkách. Lze to nějak elegantně řešit s pomocí toho Robbe nabíječe?


Díky moc.

Tom

22

Re: Teorie nabíjení

Jen technickou poznámku - tuto diskuzi jsem založil jako pomoc začátečníkům tápajícím v otázce, jak nabíjet. Mám dojem, že zatímco prvních cca 10 odpovědí bylo super užitečných, teď se nám to posunulo někam úplně jinam - ne že by to nebylo zajímavé, ale nepatří to sem. Takže děkuji za držení se tématu.

23

Re: Teorie nabíjení

Super vlákno, díky moc za rady a tipy, vyvedli ste mě ze spousty omylů!

Takovýchto věcných témat pro začátečníky by bodlo více, přeci jen rozdělávání AkuPacku atd. je už trochu někde jinde...
Zkusím něco podobného sesmolit i na teorii motorů, mám taky v hlavě spoustů nezodpovězených témat... Tak doufám, že se nás "amaterů" zkušenější ujmou se stejným pochopením jako tady wink

24

Re: Teorie nabíjení

Myslím, že tento článek je velmi užitečný: http://www.horejsi.cz/clanky/akkuinfo.htm

25

Re: Teorie nabíjení

Před měsícem jsem se ptal na 2 věci, které pak zapadly pod diskuzí o rozpájení článků. Konečně mi přišla nabíječka - koupil jsem Shark 10 a konečně nabíjím své další baterky, co mi už doma ležely 2 měsíce nepoužité. Můžete někdo znalý odpovědět na ty 2 staré otázky?

14. Pokud jsem vše zde uvedené pochopil správně, tak ty nové NiMH baterky budu 5x formovat proudem 0,1C a pak stejným vybíjet, tzn. nebudu je ani dávat do auta. Napošesté už do toho můžu pustit 1C a pak začít jezdit. Nicméně v článku, na který je odkaz v předchozím příspěvku a který vypadá slušně fundovaně, se píše, že se NiMH formovat nemusí. Tak kde je tedy pravda? Nechci tu vyvolat ostrou polemiku, jen chci vědět, co mám tedy dělat ...

16. Jakmile u auta znatelně poklesne výkon, mám považovat baterku za vybitou a hned jí nabít nebo jí předem "dovybít" nějakou vybíječkou? Z toho, co píšete, mi vychází, že bych jí (NiCd, NiMH) měl nejdřív dorazit na těch 0,9 V a až pak nabíjet. Vím, že to chci hodně polopaticky, ale snad to pak pomůže dalším zmateným začátečníkům ...